Inspiration och urval för dig inom inredningsbranschen, jan, 24 2019
Senaste Nytt

Diskret lyx i internationell atmosfär

Foto: Dorsia
Foto: Dorsia
Foto: Dorsia
Foto: Dorsia
Foto: Dorsia
Foto: Dorsia
Publicerad av
Camilla Carlsson - 15 feb 2013

Det är förra sekelskiftets högkvalitativa hantverk som utmärker hotell och restaurant Dorsia. Fem år har projektet tagit i anspråk. Nu har fastigheten från samma tid totalrenoverats med omsorg och 2012 fick Göteborg ett nytt livsstilshotell.

– För mig var det givet att låta sekelskiftet sätta sin prägel på projektet. Jag har alltid tilltalats av den tidens uttryck och ideal. Det var en epok då det vackra fick stå i fokus samtidigt som hantverket höll en hög nivå, säger Dorsias ägare Thomas Petersen. Tillsammans med arkitekten Johan Hamarin har han projekterat, drivit och gestaltat projektet.

Den röda fasaden kröns av mästersmeden Bert Johanssons skulpturala fågelbo. Även om fastigheten är en blickmagnet redan exteriört är det interiören som står för den verkliga magin. För upphovsmakarna är ambitionen att förflytta gästen in i en teatralisk miljö, ett levande museum. Här finns inga standarder. Foder- och golvlister är frästa på gamla frässtål och målerihantverket är utfört enligt dåtidens teknik.

Konst från tidenDen som träder in på entréns schackrutiga kalkstensgolv hamnar direkt i händelsernas centrum, restauranten. Ett generöst blomsterbord med snittblommor är det första som möter besökaren. I lokalen dominerar textilier i siden och sammet. Matstolarna är stoppade och gardinerna har detaljrika fransar och tofsar.

– En rad komponenter gör sitt till för att förmedla en stämning till gästen, så som musik, ljus, konst och färger. Tillsammans skapar de en teatralisk miljö, säger Johan Hamarin. Vi valde den något ovanliga planlösningen att låta alla besökare passera genom restauranten. Det bidrar till en levande atmosfär samtidigt som hotellets gäster bemöts i lugn och ro, i en avskild del av hotellet.

Interiören gör ingen skillnad mellan gästerna. Varje rum har ett möblemang som är unikt men standarden är densamma. De lösa möblerna är till stor del nyproducerade i gammal stil, medan konsten är från tiden med måleri av bland annat Hugo Birger och Julius Kronberg. Ägaren har länge varit ett fan av Art Nouveau.

– Överallt finns antikviteter i form av lampor, byster och tavlor, säger Thomas Petersen. På en del ställen har vi valt att bygga in tavlorna och göra konsten till en del av den fasta inredningen.

Hela projektet präglas av det Thomas Petersen beskriver som design à la minute. Estetiska ställningstaganden har gjorts allt eftersom och tekniska problem har lösts på plats. Hela tiden med en klar vision i sikte.

– Det här arbetssättet har förutsatt att jag och Johan Hamarin varit delaktiga i vart och ett av alla arbetsmoment. Det är en lång resa men med en liten stab av hängivna hantverkare har det varit möjligt att lösa problemen à la minute – som förr i tiden.