Inspiration och urval för dig inom inredningsbranschen, okt, 22 2017
Senaste Nytt

Må bra-trenden 2015-2016

Sensory, som denna trend så talande heter, ska förmedla vårt nyvunna intresse för de taktila och sensibla impulser vi förnimmer. Foto: Heimtextil
Sensory, som denna trend så talande heter, ska förmedla vårt nyvunna intresse för de taktila och sensibla impulser vi förnimmer. Foto: Heimtextil
Även om trenden kan betraktas som feminin gör de spejsiga elementen i den att den även kan appliceras i en manlig miljö. Foto: Heimtextil
Även om trenden kan betraktas som feminin gör de spejsiga elementen i den att den även kan appliceras i en manlig miljö. Foto: Heimtextil
Publicerad av
Gäst (ej verifierad) - 13 nov 2014

En ny färsk inredningstrend för 2015/2016 har precis presenterats. Trenden ligger långt fram i tiden för konsumenter, men för tillverkare och designers är tidsfaktorn perfekt eftersom produktionen av nästa års kollektioner är i full gång.

Trendkonceptet Theme Park Experience kommer från Heimtextil och delas upp i fyra steg. Här kommer lite inspiration och tjuvkik från första delen

Sensory – the well-being factor Här har man tänkt sig att designers ska skapa nya inredningsprodukter genom inspiration från våra fem sinnen. Sensory som denna trend så talande heter ska förmedla vårt nyvunna intresse för de taktila och sensibla impulser vi förnimmer.

Vi ska allså bli berörda även kroppsligen, det vill säga ytan på produkten interagerar med oss via känseln. Själv uppfattar jag denna trend som både drömlik men ändå påtaglig – att man ska kunna känna, klämma och insupa in textur, yta, form, för att sedan förfina effekten med färg, ljus och innovativ högteknologi. Meningen enligt trendtänkarna är att finna lösningar via länkar mellan vetenskap och design. Resultatet ska verka för att öka vårt välbefinnande både kroppsligt och själsligt. Man använder sig av intelligenta textilier med inbyggd teknologi som reagerar på förändringar efter till exempel insläpp eller förändringar av ljus.

Inspirationen kommer delvis från skönhets- och hälsoindustrin uppger trendföretaget. Supersensibla textilier och material skall ge en stor variation på taktila effekter och meningen är att exaltera våra sinnen och känslor. Uttrycket ska vara ljust, feminint, samt transparent. Själv tänker jag på en fragilt genomskinlig hy hos en rödlätt ung tjej. Eller kanske en känslig vit fullblods arabhäst, där huden darrar vid beröring. Lite flummigt kan tyckas, men också härligt, luftigt , lite utomjordiskt men ändå rumsligt och grundat på ett ”cosy” sätt. Både drömlikt och jordiskt tryggt.

Tänk även på kontraster, mellan textil med blankpolerade ytor eller lackartad lyster i kombination med papperslika ytor och oljig finish. Även om trenden kan betraktas som feminin gör de spejsiga elementen i den att den även kan appliceras i en manlig miljö. Man använder sig då övervägande av de polerade manliga ytorna, tar fram det minimalistiska i trenden och betonar de kallare färgerna.   

Vi skriver i detta nummer om badrum, där man mycket väl kan applicera denna trend. Men ännu så länge existerar nog trenden ännu bara i tanken. En drömliksaktig trend som ännu bara är en tänkt dröm, men en som besannas 2015/ 2016.