Inspiration och urval för dig inom inredningsbranschen, okt, 22 2017
Senaste Nytt

Nytt och fräscht på designskolorna, del 2

Text och foto Sylvia Hardwick  

I år presenterades som sig bör en hel del okonventionella lösningar och finurliga produkter på examensutställningarna. Många projekt var verkligt seriösa med en klar inriktning att skapa hållbar design, till exempel genom nya material och användning av spill från möbelindustrin. Vid sidan av flödet av lekfull fantasi och konstnärlighet fanns mer handfast formgivning. Några hade samarbetat med etablerade designer eller hämtat inspiration från överraskande håll. Här visar vi några intressanta exempel från Konstfack, Beckmans och Malmstens.

Maria Dreborg, gesällprov Möbeltapetsering, Malmstens, hade skapat en hållbar soffa i Carl Malmstens anda. Med sin pappa byggde Maria stommen. Maria har sedan använt traditionell tapetserarteknik med handsnörda resårer i sits och rygg och fyllning av tagel. Ullklädseln är från Danish Art Weaving.
Maria Dreborg, gesällprov Möbeltapetsering, Malmstens, hade skapat en hållbar soffa i Carl Malmstens anda. Med sin pappa byggde Maria stommen. Maria har sedan använt traditionell tapetserarteknik med handsnörda resårer i sits och rygg och fyllning av tagel. Ullklädseln är från Danish Art Weaving.
Rasmus Palmgren, examensarbete Möbeldesign, Malmstens, visade ett samarbete mellan honom som möbelsnickare/produktutvecklare och Claesson Koivisto Rune som designat. Tre grunddelar – ben, sits och rygg – gör stolen till en stabil helhet. Och dessutom vacker!
Rasmus Palmgren, examensarbete Möbeldesign, Malmstens, visade ett samarbete mellan honom som möbelsnickare/produktutvecklare och Claesson Koivisto Rune som designat. Tre grunddelar – ben, sits och rygg – gör stolen till en stabil helhet. Och dessutom vacker!
Intressant och nyskapande var några hållfasta utemöbler av Nadia Zabihi, KA Industridesign, Konstfack, gjorda hantverksmässigt av Concrete Canvas, ett flexibelt tyg impregnerat med betong.
Intressant och nyskapande var några hållfasta utemöbler av Nadia Zabihi, KA Industridesign, Konstfack, gjorda hantverksmässigt av Concrete Canvas, ett flexibelt tyg impregnerat med betong.
Anne Havala, Beckmans, hade i Unify samarbetat med Mitab i att ta fram en stativserie till befintliga bordskivor som kan hantera ojämna golv, ha identitet och passa företaget produktionsmöjligheter.
Anne Havala, Beckmans, hade i Unify samarbetat med Mitab i att ta fram en stativserie till befintliga bordskivor som kan hantera ojämna golv, ha identitet och passa företaget produktionsmöjligheter.
Malin Bosdotter, KA Inredningsarkitektur & Möbeldesign, Konstfack, ville med sin skärmvägg Naturligt ljus visa samspelet mellan ljus och mörker, mellan rörelse och rytm.
Malin Bosdotter, KA Inredningsarkitektur & Möbeldesign, Konstfack, ville med sin skärmvägg Naturligt ljus visa samspelet mellan ljus och mörker, mellan rörelse och rytm.
Nicholas James Soubiea, examensarbete Möbeldesign, Malmstens, hade skapat Min kvadrat, en multifunktionell möbel för en begränsad bostadsyta. Form följer funktion och förenar variation för kroppen med praktiska behov.
Nicholas James Soubiea, examensarbete Möbeldesign, Malmstens, hade skapat Min kvadrat, en multifunktionell möbel för en begränsad bostadsyta. Form följer funktion och förenar variation för kroppen med praktiska behov.
Fadric Ruiz Lindberg, gesällprov i Möbelsnickeri. Cabinet of Trees hade han skapat tillsammans med Möbeldesigner Nicholas Soubiea, båda Malmstens. Utsidan känns högtidlig och sluten men invändigt öppnar sig ett fantastiskt intarsiaarbete. Skåpet är i lönn och valnöt, ben och handtag är handsvarvade. Den fantasifulla intarsian är i olika rotfaner. Foto Malmstens
Fadric Ruiz Lindberg, gesällprov i Möbelsnickeri. Cabinet of Trees hade han skapat tillsammans med Möbeldesigner Nicholas Soubiea, båda Malmstens. Utsidan känns högtidlig och sluten men invändigt öppnar sig ett fantastiskt intarsiaarbete. Skåpet är i lönn och valnöt, ben och handtag är handsvarvade. Den fantasifulla intarsian är i olika rotfaner. Foto Malmstens
Victor Alge, KA Industridesign, Konstfack visade i Alces Alces ett antal objekt för hemmet, skapade med hår, ben och hud från älg. Med projektet ville Victor skapa medvetenhet om potentialen i detta material, som utgör 45 procent av älgens vikt när köttet tagits till vara.
Victor Alge, KA Industridesign, Konstfack visade i Alces Alces ett antal objekt för hemmet, skapade med hår, ben och hud från älg. Med projektet ville Victor skapa medvetenhet om potentialen i detta material, som utgör 45 procent av älgens vikt när köttet tagits till vara.
Publicerad av
Jessica Nejman - 04 okt 2017

Med projektet Research Rothko hade Solith af Malmborg, Möbeldesign, skapat ett examensarbete av för Malmstens mer udda karaktär och som berörde mig extra mycket, då Mark Rothko är en av mina favoritkonstnärer. Solith visade tre stolar i samma enkla, monumentala form i trä men med olika bearbetning och färg, direkt inspirerat av Rothko, och som hon själv skrev ”utifrån deras gemensamma brännpunkter”.

Skapat för framtiden

Även på Beckmans hade man tänkt på framtiden. Jonathan Nilsson hade skapat föremål av infärgad betong som hade mycket charm – några olikfärgade pallar, en dekorativ vasrelief och ett kul, joniskt kapitäl med leende mun. Han visade att betong kan användas på mycket dekorativa sätt och sannerligen inte bara behöver vara grå och tråkig.

Flera hade samarbetat med några av våra stora möbelföretag. Anne Havala hade skapat en stativserie till Mitabs befintliga bordsskivor, stativ som passade företaget produktionsmöjligheter och kunde stå på ojämna golv.

Och Jim Claesson Zsuppan hade inom produktformgivning skapat en mycket charmig pall av spill av kompositmaterialet Himacs från K Andersson & Söner. Snygg återanvändning och helt enligt Jims devis ”we must do more with less”.

En praktisk möbel för inkluderande av en rullstolsbunden person var Ella Westerlunds bidrag med Be a part of. Och Robert Wettebrandts hybridlampa Upside-down, som både kunde stå och hänga, var en väg bort från statiska designföremål.

Som vanligt var kreativiteten stor inom modedesign som är Beckmans kanske tyngsta ben. Här flödade infallen och materialblandningarna i de mest extrema kreationer.