Inspiration och urval för dig inom inredningsbranschen, dec, 09 2018
Senaste Nytt

Danska arkitekter skapade unik bilutställningslokal i Shanghai

NIOs utställningslokal i Shanghai. Foto: Raw Vision Studio
NIOs utställningslokal i Shanghai. Foto: Raw Vision Studio
Elbilstillverkaren NIOs utställningslokal i Shanghai. Foto: Raw Vision Studio
Elbilstillverkaren NIOs utställningslokal i Shanghai. Foto: Raw Vision Studio
Publicerad av
Markku Björkman - 01 mar 2018

Den internationella arkitektbyrån Schmidt Hammer Lassen, med säte i Århus, har avslutat första fasen av gestaltningen av NIO House, en okonventionell utställningssal för företaget NIO, som designar och tillverkar autonoma fordon och elbilar i kinesiska staden Shanghai.

Under februari 2018 demonstrerades den första av två byggfaser av NIO House en ny utställningssal i Shanghais exklusiva köpcentrum Taikoo Hui. Bilproducentens ES8- och EP9-modeller presenteras i en miljö som gör det möjligt för konsumenten att förstå och uppleva NIO-filosofin genom rummet och dess material.

- NIO har en stark företagskultur, och vi ville utforma utställningsrummet efter företagets DNA, säger German Roig, äldre arkitekt och projektledare på Schmidt Hammer Lassen.

- De är mycket mer än en biltillverkare, och därför bestämde vi att konstruera betydligt mer än bara en utställningslokal. Genom att använda NIOs kärnvärden som upptäckt, prospektering och inflytande kan vi skapa en plats där bilköpare kan bli förvånade och inspirerade och till och med känslomässigt berörda.

Biltillverkaren NIOs varumärke och filosofi, som fokuserar på miljön och dess viktigaste element såsom vatten, sol, jord och vind, återspeglas i företagets kinesiska namnet Weilai (), vilket kan översättas till "Blue Sky Coming". Denna filosofi visas också Nios logotyp som kombinerar tanken på att flytta in i framtiden med bilden av att köra mot horisonten och konkret verka för att uppnå denna vision.

Schmidt Hammer Lassen har följaktligen använt en materialpalett som ger en känsla av natur, hem och framtid inne i utställningslokalen.

Utställningslokalens ljusgenomträngda terrass domineras av tre medelstora stenar vilket skapar en varm rumskänsla.

I designområdet används mjuka och genomgående förnuftiga material. Träplankor av douglasgran och en skräddarsydd tygbänk skapar ett utrymme där besökare kan vila medan de presenteras företagets produkter.

Taket, som är konstruerat för att skapa ett enda sammanhängande uttryck, är konstruerat med sexkantiga paneler med en rostfri yta uppsatta på ett specialtillverkat upphängningssystem. Några av panelerna har integrerad belysning som gör det möjligt att variera belysningssatsen enligt bilens position. En spegelreflektion skapar en inspektion-effekt så att besökare kan se utställningen från alla möjliga vinklar.

NIO tar en okonventionell syn på bilindustrin och bryter idén om att betrakta bilen som ett kulturellt föremål. Produkterna är skarpa och högteknologiska samtidigt som de gör dem bekväma och hemtrevliga. NIO anser att bilen i framtiden blir en förlängning av hemmet och Schmidt Hammer Lassen förmedlar detta koncept genom köpupplevelsen i företagets NIO House.

Källa: Arkitektbyrån Schmidt Hammer Lassen