Inspiration och urval för dig inom inredningsbranschen, jul, 17 2019
Senaste Nytt

Foscarini vänder världen

Foto: Foscarini
Foto: Foscarini
Foto: Foscarini
Foto: Foscarini
Foto: Foscarini
Foto: Foscarini
Publicerad av
Redaktionen - 03 maj 2018

Kollektionen The Light BulbSeries och installationen Reverse room är skapade för Foscarini av konstnären och arkitekten James Wines och hans dotter Suzan Wines. Samarbetet presenteras på Foscarini Spazio Brera under Milano Design Week 2018. I ett upp- och nedvänt och snett lutande rum med mörka väggar, inrett med monokroma bord och stolar, hänger bordslamporna från taket, medan de hängande armaturerna tvärtom ger intryck att växa ur golvet – allt i syfte att utmana vår uppfattning om utrymmen och våra reaktioner på olika omgivningars stimuli och konventioner.

Samarbetet mellan Foscarini och Wines går långt tillbaka i tiden, redan 1991 producerade Wines organisation Site projektet ”Table Light/Wall Light”, för kulturavdelningen på mässan ”Abitare il tempo” i Verona.

Idag utvecklas det arbetet genom projektet The Light BulbSeries, en signaturkollektion som består av fem objekt i numrerade och limiterade utgåvor av 333 exemplar. Det är en ovanlig kollektion – inte minst genom historien den berättar och tänkandet den förmedlar. Lamporna och objekten visas för första gången på Foscarini Spazio Brera, i kontexten av den ovan nämnda installationen av Wines.

The Light Bulb Series innefattar fem produkter. I Black Light, med sin svarta glödlampa och lysande sockel inverteras lampans funktion och olika delar. Candle Light, är en förening mellan olika ljuskällor, som sammanfogats för att bilda ett nytt, tvetydigt, paradoxalt föremål. Melting Light är en glödlampa fångad halvvägs mellan form och smältning. I Plant Light har en glödlampa invaderats av natur, stenar och jord, som förvandlats till ett terrarium för den växt som koloniserar den. Och slutligen White Light, som kan liknas vid en vit canvas, där allt kan hända.

- För ett designföretag är det alltid ett privilegium att möta konceptuella och konstnärliga talanger med vilka företaget delar samma grunder. Detta är vad som hänt i fallet med Foscarini och James Wines. Vi på Foscarini kan identifiera oss i Wines studie av formen. I Wines forskning upptäckte vi det experimentella behovet, att göra saker bättre men också annorlunda, det behovet har varit en del av vår identitet redan från början, förklarar Carolo Urbinati, grundare och vd på Foscarini.

Genom att ta avstamp i den klassiska glödlampans form organiserar Wines sina reflektioner kring olika huvudteman som styrt hans arkitektoniska forskning, baserad på mänskliga reaktioner på omgivningen och händelser som påverkar dem. Glödlamporna förvandlas från konsumtionsobjekt till verk av blåst glas, och utmanar våra förväntningar: de smälter, spricker och splittras, de inverteras, blir svarta eller invaderas av naturen. De förkroppsligar alla de stadier av ”arkitektonisk defekt” som gör det möjligt att bryta sig loss från akademiska normer och att ompröva verkligheten, ge den form och samtidigt upplösa dess gränser.

- Denna serie kommer från tanken att rubba den klassiska designen av glödlampor, en idé som föreslår en kritisk reflektion över de absolut icke-ikoniska formerna hos moderna LED-lampor. Konceptet, implementerat av Foscarini, härrör från forskning av hur  människor identifierar former och funktioner hos vardagliga föremål. I detta fall glödlampan, förklarar James Wines, formgivare av The Light Bulb Series.

På Foscarini Spazio Brera presenterar Foscarini, utöver James Wines installation och kollektion, även ett flertal andra nya produkter.