Inspiration och urval för dig inom inredningsbranschen, jul, 17 2019
Senaste Nytt

Amtrak invigde Chicagos sanerade centralstation

Chicago-stationens stora centrala hall, som nu har fått tillbaka sina ursprungliga färger, är idag betydligt ljusare efter att belysningen har förbättrats och sedan stationens ursprungliga takfönster från 1925 blev återställt. Foto: Amtrak
Chicago-stationens stora centrala hall, som nu har fått tillbaka sina ursprungliga färger, är idag betydligt ljusare efter att belysningen har förbättrats och sedan stationens ursprungliga takfönster från 1925 blev återställt. Foto: Amtrak
Chicago-stationens stora centrala hall, som nu har fått tillbaka sina ursprungliga färger, är idag betydligt ljusare efter att belysningen har förbättrats och sedan stationens ursprungliga takfönster från 1925 blev återställt. Foto: Amtrak
Chicago-stationens stora centrala hall, som nu har fått tillbaka sina ursprungliga färger, är idag betydligt ljusare efter att belysningen har förbättrats och sedan stationens ursprungliga takfönster från 1925 blev återställt. Foto: Amtrak
Publicerad av
Markku Björkman - 11 dec 2018

Amtraks kunder, lokaltrafikföretaget Metra och andra användare av Chicagos anrika Union Station genomförde den festligaste ljusceremonin i stationens 93-åriga historia, när den sanerade och moderniserade järnvägsstationen nyligen invigdes.

Detta Amtrak-finansierat projekt på 22 miljoner dollar blev i stor utsträckning färdigt inom tidsramen i god tid före årets mest hektiska reseperiod kring jul- och nyårshelgen.  Chicago Union Station är USA:s fjärde mest frekventerade järnvägsstation.

Saneringen utfördes av byggföretaget Berglund Construction allt efter arkitektbyrån Goettsch & Partners kreativa designlösning. Stationens återuppbyggda ikoniska takfönster doldes med hjälp av siktskydd ända fram till sista dagen före invigningen.

Chicago Union Station, som byggdes 1925, konstruerades av Daniel Burnham och efterträdaren Graham, Anderson, Probst & White.

Stora Hallens mittpunkt är det 72 meter långa takfönstret som svävar 35 meter över golvytan. Fönstrets ursprungliga och bristfälliga design bidrog under åren till allvarliga vattenskador i stationens väggar och försämrade även takets bärkraft.

För att kunna bevara stationshallens historiska utseende konstruerade byggteamet ett modernt energieffektivt takfönster med 858 små rutor, som bestod av ytterst starkt glas. Hela fönstret placerades fem meter ovanför det ursprungliga takfönstret.

Det naturliga dagsljuset i stationens stora hall ökade därmed med cirka 50 procent. Henry Herings statyer som illustrerar dag och natt, har satts i ursprungligt skick.  24 takljuskronor fick tillbaka sitt genuina utseende och 27 historiska reproduktionslampor ställdes i ordning igen i taket och på väggar.

Chicago Union Station ger service åt 37,6 miljoner tågresenärer som färdas med Amtrak- och Metratågen varje år. Under en enda vardag vandrar 120 000 resenärer genom stationens stora hall.