Inspiration och urval för dig inom inredningsbranschen, jun, 17 2019
Senaste Nytt

Vardagliga väsentligheter

Foto: Muji
Foto: Muji
Foto: Muji
Foto: Muji
Foto: Muji
Foto: Muji
Foto: Muji
Foto: Muji
Publicerad av
Redaktionen - 05 apr 2019

Det japanska livsstilsvarumärket MUJI grundades med syfte till att skapa enkla och prisvärda kvalitetsprodukter. Grundidén bakom företaget var att granska produkterna genom tre linser: materialval, inspektionsprocess och förenkling av förpackningar. Samma filosofi styr företaget idag. Överflödig branding skalas bort och produkter säljs sällan med logotyper eller förpackningar. 

MUJIs produkter kännetecknas av sin rena design, där allt som inte är nödvändigt för produktens funktion skalats bort. Nedan presenterar MUJI:s kollektion  Everyday Essentials , en kollektion bestående av tidlösa produkter i hög kvalitet som kan användas i flera år och som förenklar vardagen, alla med MUJI:s rena formspråk gemensamt. En filosofi som MUJI alltid bär med sig är att deras produkter är som rinnande vatten - något som vi kanske tar för givet och inte tänker på, men som alltid finns där. 

I kollektionen finns allt från diskreta förvaringsalternativ, till en toalettborste eller en brödrost designad av Naoto Fukasawa. Helt enkelt produkter av hög kvalitet och design, som kan användas i flera år till ett bättre pris.

Svensk furu hyllas

Idag exporteras 70% av svensk furu samtidigt som förädlade träprodukter importeras från utlandet i...

Who is - Carlo Colombo

Carlo Colombo är utbildad arkitekt från Politecnico i Milano. Redan 1992 var han verksam för...