Ilse Crawford: "Inredning ska avspegla hur människan lever"

Brittiska formgivaren Ilse Crawford. Foto: Leslie Williamson
Interiören från studion i London. Foto: Leslie Williamson
Skiss av loungen Question Time. Bild: Studio Ilse
Skiss för utställningen A Place Called Home på London Design Festival 2014. Bild: Studio Ilse
Här ligger Studio Ilse i London. Bild: Studio Ilse
Vasen Mama i blankpolerat stål för Georg Jensen. Foto: Georg Jensen

Enligt den brittiska inredningsprofilen Ilse Crawford, som sedan några årtionden tillhört de allra hetaste inom designområdet, är rummets interiör av allra största vikt.

– Inredning för mig innebär vårt livsutrymme, en inredning betyder mycket mer än ett antal enskilda möbler, den avspeglar hur vi lever som människor, säger formgivaren.

Hon understryker att vi är fysiska individer och hon menar att byggnader och dess rum är ”en slags inramning för våra liv”.

– Formgivning och inredning är ingen intellektuell verksamhet – vi upplever ju trots allt inredning med våra kroppar, säger Crawford.

För tolfte gången har Stockholm Furniture Fair bjudit in en välkänd formgivarprofil som hedersgäst på möbelmässan. Förutom äran och att hålla ett tal på invigningsdagen tillkommer det hedersgästen att skapa samlingsplatsen vid Entrétorget. I år har det uppdraget alltså gått till den Londonbaserade designern och inredningsexperten Ilse Crawford.

Hon menar att formgivning är som bäst och mest kraftfull när den klarar av att ge svar på våra frågor om allt det nya som sker i världen. Och för att få svar måste man ställa frågor. Med sin utställning på Stockholm Furniture & Light Fair vill Ilse Crawford därför engagera besökarna genom att konfrontera dem med ett antal frågor.

Frågestund i designloungenDet gör hon med utställningen och sällskapsrummet ”Question Time” vars uppgift är att fungera som en plats för eftertanke. I mässans ofta höga tempo, brokiga miljö och uppskruvade tonläge ska loungen erbjuda en möjlighet till en stund stillhet, reflektion och återkoppling.

– Vi vill få besökarna att sakta ner, och uppmuntra dem till att fundera över den vidare betydelsen av det som de upplever på mässan. Rummet kommer att kännas lite som vår egen designstudio i Bermondsey, i södra London, förklarar hedersgästen.

– Förutom långa arbetsbänkar, stolar och skrivbordslampor, bygger vi en gigantisk korkvägg. På väggen fäster vi en rad frågor och borden förser vi med anteckningsblock, tuschpennor och skrivare – tanken är att låta människor sitta, tänka, reagera och sedan fästa sina svar på korkväggen, säger Ilse Crawford.

Skandinaviskt släktskapHon är född i London där också hennes designbyrå ligger. Den skandinaviska ådran, modern är danska från Färöarna medan fadern är kanadensare, framhålls ibland visa sig i hennes arbete som inredare och designer. Ilse Crawford inledde emellertid sin karriär som journalist och fick 27 år gammal förfrågan att starta den brittiska utgåvan av det franska inredningsmagasinet Elle Deco. Efter tio år på tidningen flyttade Crawford till New York där hon fick arbete hos Donna Karan Home. Efter några år på den posten återvände hon 2001 till England och grundade Studioilse Creative Direction & Design som idag har tjugo anställda.

– Att bli utsedd till Guest of Honour är oerhört smickrande. Stockholm Furniture & Light Fair är en väldigt speciell mässa för den känns så genomtänkt. Det handlar om material och modernitet, kreativitet och industri med inriktning på livskvalitet snarare än på snabba trender. Jag känner stor kulturell samhörighet med Stockholm och har trivts med att arbeta här i många år, berättar Ilse Crawford.

Engelskan har blivit utsedd till en av Storbritanniens mest inflytelserika kvinnor inom designområdet. Hon har tidigare haft flera uppdrag i Sverige. Bland annat har hon gjort konceptutveckling och inredning till stjärnkocken Mathias Dahlgrens restauranger i Stockholm, lampor för belysningsföretaget Wästberg samt varumärkesidentitet och inredning för hotellet Ett Hem i Stockholm.

Människans behov centralt– Vi är genuint imponerade av Ilse Crawfords förmåga att skapa rum som berör, på det sätt hon får hotell att kännas som välkomnande hem, hur hon framgångsrikt fångar varje projekts egen historia. Under många år har vi följt hennes arbete på nära håll och beundrat den fantastiska bredden i hennes produktion, och vi är mycket glada över att Ilse Crawford är årets hedersgäst, säger Cecilia Nyberg, projektchef för Stockholm Furniture & Light Fair.

Enligt brittiskan själv är hennes mission som formgivare att alltid sätta människans behov och önskningar i centrum i allt hon gör. Ett rättesnöre som hon begagnar sig av såväl vad gäller formgivning som inredningsuppdrag.

– Det betyder att vi hela tiden försöker skapa omgivningar och inredningar där människan kan känna sig bekväm. Allmänna miljöer och utrymmen som kan upplevas som hemtrevliga, och bostäder som känns inbjudande och praktiska för dem människor som bor i dem, säger Ilse Crawford.

Påverkar designstudenterDenna filosofi bidrog till att hon grundade den speciella avdelningen Man and Wellbeing vid Design Academy Eindhoven i Nederländerna, av många ansedd som en av de bästa designskolorna i världen. Tanken med denna är givetvis att implementera hennes tänkesätt hos designeleverna. ”Att alltid få dem att ifrågasätta varför och hur deras arbete som formgivare kan underlätta människors vardag”.

– För mig är det viktigt att skapa möbler och produkter som stödjer och förstärker mänskliga mönster och vanor i det dagliga livet. Här ingår det också att återskapa den mänskliga balansen i varumärken och företag som har kommit på villovägar, förklarar brittiskan.

Kreativ uppväxtmiljöIlse Crawfords kreativa bakgrund kommer sig naturlig. Formgivarens danska moder Jill Rendall var konstnär och pianist, hennes kanadensiske fader Malcolm Crawford journalist på The Sunday Times. Familjen bodde från början i den på den tiden högst ordinära stadsdelen Notting Hill, nära Portobello Road. Ilse gick på statlig skola där hon enligt egen uppgift ”lärde sig att slåss och att stå på huvudet”. Hon hade redan en yngre bror när hon vid sju års ålder i ett slag fick tre systrar. Bördan blev stor för modern och Ilse fick under en tid bo hos sina morföräldrar.

I takt med att barnen växte behövdes större utrymme och familjen flyttade ut från miljonmetropolen till det stillsamma Crookham Hill i Kent i sydöstra England, till en gammal sliten före detta prästbostad. Det var en period i livet som Ilse minns med glädje och som även har använts som inspirationskälla i hennes inredning.

”Jag kommer ihåg hur flera av oss barn delade samma säng och hur våra vänner tyckte om att besöka oss eftersom de trivdes bättre hos oss i vårt originella och stökiga hus än hemma hos sig själva.”

Arbetade som journalistEfter bland annat studier i historia vid Bedford College i London fick Ilse Crawford först arbete på en arkitektfirma, sedan som redaktör på Architect’s Journal och vidare till en tjänst på World of Interiors, varifrån hon värvades till tidigare nämnda Elle Deco. När Ilse Crawford ser tillbaka på den tiden medger hon att intrycken från Storbritanniens unga designvärld påverkade hennes estetiska medvetande; ”nya skinande saker från Tom Dixon, Nigel Coates, Neischa Crossland med deras globala och självständiga attityd”.

Numera är det i högsta grad hon själv som sätter trender och har makt att utöva inflytande på sin omgivning. Sina tankar om design och inredning har hon dessutom satt på pränt i tre böcker. Missa inte att besöka Ilse Crawfords lounge Question Time vid Entréplanet, där du kan begrunda och besvara formgivarens frågor om inredning.