Massproductions med Rose Chair

Foto: Massproductions
Foto: Massproductions
Foto: Massproductions

Under Stockholm Design Week 2018 lanserar det svenska designvarumärket Massproductions Rose Chair, designad av Chris Martin. Han har med hjälp av industriell produktion och nya tekniker utvecklat en elegant loungefåtölj, där såväl material som form utmanats.

Designprocessen hos Massproductions inleds ofta med en frågeställning som man strävar efter att lösa med sin design. Med Rose Chair ville Chris Martin fokusera på skiktlimmat trä och frågeställningen utvecklades i stället till en utmaning att arbeta med endast det materialet. Massproductions ville se hur industriell produktion tillsammans med materialet kunde utmana tekniken.

– När jag startade designarbetet ville jag att nästa designnyhet skulle vara en statement-möbel som ska kunna äga ett rum och tala för sig själv, säger Chris Martin, designchef på Massproductions.

För Rose Chair prövades en för möbelbranschen ny utvecklingsmetod – 3D-utskrift i stor skala. Totalt skrevs tre fullskaliga 3D-prototyper ut och vid första utskriften var loungefåtöljens volym ungefär 30 procent för liten, vilket rättades till i den andra prototypen men då var komforten inte helt rätt. Efter några millimeters justering i komfort producerades den slutliga prototypen. Det var en tidskrävande och påkostad process, men som visade sig ge Massproductions trygghet genom hela designarbetet.

– Vi vill skapa produkter som håller länge, både funktionellt och estetiskt. Med Rose Chair har vi för första gången producerat en fullskalig 3D-utskrift vilket har gett en kontroll som man tidigare inte kunnat ha som designer. Fördelen att arbeta proaktivt i verklig skala är att man kan skapa sig en uppfattning om hur en möbel fungerar i relation till rummet, säger Chris Martin.

Redan innan designprocessens början hade Chris Martin bestämt att stolen skulle döpas efter hans dotter Rose. Det är inte första gången produkter från Massproductions katalog namnges efter grundarnas barn. Sedan tidigare finns stolen Harry som är döpt efter Chris Martins son och bordet Sander som fått sitt namn efter Massproductions vd Magnus Elebäcks son.

– Från början tyckte jag att det var svårt att designa en produkt som heter Rose eftersom namnet är starkt förknippat med rosens form. Det är därför komiskt att slutproduktionen kan liknas vid en blommas blad eftersom materialen överlappar varandra likt rosenblad, men det var inte tänkt så från början utan namnet är endast en hyllning till min dotter Rose, säger Chris Martin.

Rose Chair lanseras i tre utföranden, Svartbetsad Ek, Valnöt, Lönn samt en kulör som Chris Martins dotter Rose själv kommer att välja.