Gediget och originellt - Del 1

Anton Karlsson väckte uppmärksamhet med sina originella idéer. Anton blev utsedd till mässans Rising Star i Editors Choice Award 2018 med motiveringen ”en ung designer med en unik världsbild och en uppfriskande icke-konformistisk attityd”.
Estniska Tartu Art College studenter inom möbel- och textildesign visade sitt samarbetsprojekt Living Room med rejäla trämöbler med tillägg av textila inslag för bekvämlighet och spänning.
Stolen Knut var en hyllning till klätterrepet och dess livräddande förmåga. Kasserade klätterrep kan få nytt värde och längre liv. Knut är designad av Jette Graaner, produktdesign på Oslo Metropolitan University.
Carl Tengström, Lunds universitet, har skapat roliga ?Chair av trä, stål och lacktyg, inspirerad av den feta och massiva typografin i de klassiska superhjälteserierna. Frågetecknet lade grunden till stolens utformning, en stol som ska passa alla kroppsformer.
Grid Hand i MDF och stål från Lunds universitet. Hedda Mannhard inspirerades av en isländsk barstol, formad som en valfena, som sedan i hennes 3D-arbete blev hennes hand. Stödet av järnstänger ska bidra ”till den klibbiga spindelnätskänslan där handen försöker slita sig loss ur dess trådar”.
Fåtölj i trä och textil av Isak Tengzelius vid Lunds universitet. Det är en förenkling av en fåtölj. En grov träställning och en dyna som slappt hänger ner mot golvet. Genom att skeva till det bekvämaste som finns, utforskar Isac vad som händer i mötet mellan det kända trygga och det okända obehagliga.
I Malmstens utställning sågs denna lilla pall kallad Spänning av möbelsnickaren Jonas Berglund. Pallen speglar Jonas förkärlek för kluriga lösningar och konstruktioner, en teknisk sida av hans hantverk.
En härliga fåtölj hos Malmstens, tillverkad på traditionellt vis med handsnörda resårer och stoppning av kokosfiber och tagel. Design Rebecca Petrini tillsammans med Joel Fjällström.

Text och foton Sylvia Hardwick

Greenhouse, unga oetablerade formgivares utställning, var som vanligt kreativ. Här visades vitalt nytänkt, gediget hantverk och hållbar kvalitet hos skolorna liksom hos enskilda utställare. Konkreta samarbeten med möbeltillverkare var på plats. Många klart realiserbara möbler skulle kunna produceras redan imorgon. Vibbarna var positiva, trots att Greenhouse hamnat lite på undantag längst bort i C-hallen och förmodligen fick färre besökare. Hoppas Greenhouse får en mer central plats nästa år – de är de värda, dessa ambitiösa morgondagens stjärnor!

En del trender kändes igen från den stora mässan, som återbruk och hållbarhet. Naturmaterial, finsnickeri och tapetserarkonst fanns på plats vid sidan av en dos humor. Det bjöds i hög grad på konkret design och ambitiösa alster.

Gediget hantverk

Flera utställningar visade utsökt träarbete och finlir. Malmstens förstås, med stolar, pallar och ett fint tapetserararbete. Grebbestads folkhögskola visade snygga skåp med olika karaktär. Och SnickarAkademin att man kunde göra en egenartad stol på 40 timmar av en planka.

Tartu College förenade trä med textilarbete. Chris Auster visade en bekväm stol i egen monter. Och Alto University presenterade på det något oklara temat Nirvana 12 snygga stolar i stål och aluminiumplåt i olika, kreativa modeller, alla i dekorativ färgsättning. 

Arkipelago fortsätter

I år presenterade Arkipelago nya arkitektstudenter och deras säregna stolar i björk och läder, utan synliga skruvar och inom en viss volym. Arkipelago är ett projekt på KTH Arkitektur som vill skapa en plattform mellan studenterna och möbelbranschen, en möbelworkshop som väcker förståelse för en komplex möbel ur arkitektonisk synvinkel. Idérikedomen bland de 20 utställda stolarna var stor.

Fruktbara samarbeten

Elever i möbeldesign på Malmstens hade tillsammans med Swedese tagit fram sex stolar med olika utseende och karaktär. En stol för stora volymer för offentlig miljö, med låg vikt och som är stapelbar eller kan hängas, var den gemensamma nämnaren. Resultatet var fina stolar och en god portion stolthet hos eleverna. 

På Beckmans hade sistaårselever samarbetat med inte mindre än sex företag, närmare bestämt en elev per företag. Man visade i montern de sex kvalitativa projekten – en pallserie, en fåtölj, en kolonn, en bänk, en hylla och en stol, alla möjliga att producera ganska omgående.

 

 

Samhällsnytta

I år ställde Konstfack ut ett antal objekt som gjorts i samarbete med Stockholms Stad. Temat var möbler för lärandemiljöer och fritidsgårdar, för att öka koncentrationen hos elever vid inlärning. Budskapet var ovanligt konkret – att förbättra människors vardag. Man kallade därför projektet samhällsutvecklande.

Även Anton Karlsson var inne på samhällsnytta men på ett helt annat sätt. Han visade hur man kan ta till vara vatten. Vattnet i handdukshängaren gick till tvättfatet och sedan till spolvatten i toaletten. Allt åskådliggjort på ett kul sätt, vilket gjorde Anton till mässans Rising Star 2018. Utmärkelsen innebär en statyett av Lisa Hilland.

Ett exempel på återanvändning som var både dekorativt och smart var stolen av klätterrep som visades hos Oslo Metropolitan University. Klätterrep har en begränsad livslängd men kan därefter användas just som i stolen. Det kan till och med bli ett samlarobjekt, enligt en elev på skolan.

Läckra särarter

Ett alldeles egenartat uttryck hade Linda Lolands höga skåp med finurliga, vackra dörrar som drogs upp som en solfjäder runt skåpet. Idéstarkt! 

Gävle Universitet presenterade en rad armaturer i montern Lygophobia, alltså rädsla för mörker. Där fanns fiffiga lösningar men också säregna handgjorda lampor av 3D-tryckt trä och plast.

Lunds universitet visade flera originella projekt med inspiration från serietidningsvärlden, till exempel några stolar eller fåtöljer med filosofisk bakgrund och förklaring. De var roliga att se på men kanske inte så sköna att ta plats i ändå.