Wästberg introducerar Holocene No. 4: John Pawson

Foto: Gilbert Carragher
Foto: Gilbert Carragher
Foto: Gilbert Carragher

Holocene är en samling ljuskällor som i motsats till Wästbergs övriga lampor eliminerar elektricitet i syfte att väcka frågor om människans förhållande till ljus. Holocene lanserades av Wästberg år 2017, då tre ljuslyktor och oljelampor utvecklades i samarbete med Ilse Crawford, David Chipperfield och Jasper Morrison.

Om Holocene No. 4: John Pawson.

John Pawsons tolkning av Holocene reducerar i form och material oljelampan till dess ursprungliga väsen som en behållare för eld, möjlig att bära omkring i hemmet och bortom. Den är konstruerad för såväl inomhussom utomhusbruk. No. 4 är tillverkad i rostfritt stål och aluminium, med matt yttersida och en polerad inre kärna för att reflektera och förstärka lågan. Oljelampan mäter B155 x H435 mm och dess avskalade design gör den lämplig i enrad miljöer, enstaka eller i grupp, på ett matbord eller på fönsterbrädan, på golvet eller i trädgården.

– Holocene var en geologisk period som sträckte sig från ca 11.700 f.Kr. till mitten av förrförra seklet. Den inleddes efter den senaste istiden och ändade med industrialismen och kan beskrivas som en lång period då människan levde i harmoni med naturen, var sparsam med resurser, vårdade elden, lät den inte löpa amok… varken bildligt eller bokstavligt, säger Magnus Wästberg, grundare och VD för Wästberg.

– Jag har inte arbetat med Wästberg tidigare. Nu fick jag en god möjlighet att utforma något jag verkligen ville ha själv. Ljus är ett av de viktigaste elementen i arkitekturen och förändrar helt uppfattning om rymden i rummet. Jag ville skapa något med tydlig närvaro. När du sätter ner oljelampan skapar den sin egen atmosfär, menar John Pawson. Magnus Wästberg tillägger:

 – Holocene-kollektionen är ett sätt att få människor att tänka på ljus och vilken typ av belysning som får oss att må bra.

Om John Pawson:

John Pawson föddes i Yorkshire i norra England 1949. På samma sätt som Alvar Aaltos dörrhandtag i brons har karaktäriserats som "känslan av att skaka hand med en byggnad" kan Pawsons filosofi och estetik spåras till en osviklig uppmärksamhet och lyhördhet när det gäller massa, volym, yta, proportioner, funktioner, geometri, repetition, ljus och ritual.