Inspiration och urval för dig inom inredningsbranschen, jul, 21 2019
Senaste Nytt

Stella Mccartneys butiker och hållbar svensk design

Stella Mccartneys butik
Stella Mccartneys butik
Foto: Baux
Foto: Baux
Foto: Baux
Foto: Baux
Publicerad av
Redaktionen - 19 jun 2019

Sedan lanseringen 2014 har det svenska designvarumärket Baux skapat ljudabsorberande akustikpaneler med en vision om att göra världen till en både vackrare och mer hållbar plats för alla. Baux:s akustikpaneler, med rötterna i den svenska skogen, har under åren flyttat in hos ett flertal stora globala företag – men först ut av alla var det internationella modevarumärket Stella McCartney. 

Samarbetet mellan BAUX och Stella McCartney inleddes redan år 2014, när BAUX lanserade sin kollektion Acoustic Wood Wool Tiles. Stella var på jakt efter hållbara och stilrena material att inreda den då nyrenoverade flaggskeppsbutiken i Milano med, och upprättade en dialog med Baux medgrundare Fredrik Franzon. Detta blev startskottet för parternas globala samarbete.

 

– De blev omedelbart nyfikna på materialet och dess uppbyggnad, vilket gjorde att vi sände över flertal varuprover till Stella McCartney och inredningsarkitekten Grand Nahorniak. Slutligen valde de att köpa in en rektangulär platta i vitt som bidrog till en stilren känsla i de exklusiva butikerna, säger Fredrik Franzon, VD och medgrundare av Baux.  

Akustikpanelerna tar stor hänsyn till naturens tillgångar och är framtagna för vår planets välmående. Med inspiration tagen från den svenska skogen är Baux Wood Wool Tiles skapade i ett av världens äldsta byggmaterial: träull, i kombination med cement och vatten. Tillsammans blir det ett material som är både brandhärdigt, ljudabsorberande och vattenavvisande – samtidigt som det bidrar med minimala mängder utsläpp och avfall. Med hundratals designidéer, färger och former är de enkelt att sätta sin egen prägel på alla utrymmen – något som Stella McCartney fick erfara genom samarbetet.

 

– Precis som Baux har Stella en mycket stor respekt för naturen och vår planet. Detta, i kombination med hennes passion för vacker och hållbar design, gjorde oss till ett exceptionellt passande alternativ för hennes butiker, berättar Fredrik Franzon.

Stella McCartneys varumärke, butiker och showrooms världen över genomsyras av det brinnande engagemang hon har för naturen, hållbara material och produktionsprocesser. Mailet som Stella McCartney skickade till oss 2014 var starten på ett globalt samarbete mellan de två parterna och idag pryder produktenStella McCartneys butiker och showrooms i bland annat USA, England, Japan, Italien, Frankrike och Australien.

Med all sin produktion i Sverige fortsätter vi att utmana och skapa innovationer inom designbranschen. I februari 2019 lanserade företaget nyheten Baux Acoustic Pulp