Dagens uppkopplade livsstil förändrar våra hem

Köket har blivit hemmets hjärta. Här sker uppkopplingar idag lika ofta som i andra rum. Foto: Officine Gullo
Köket har blivit hemmets hjärta. Här sker uppkopplingar idag lika ofta som i andra rum. Foto: Officine Gullo

Våra hem kommer att utsättas för en genomgripande förändring. Orsaken är dagens uppkopplade livsstil. Det visar en färsk studie med rubriken ”Framtidens boende” som antropologen Katarina Graffman gjorde nyligen på uppdrag av hustillverkaren Movehome. Katarina Graffman utnyttjade etnografiska metoder i undersökningen.

Studien redogör för förändringen i form av sex olika trender. Köket har enligt undersökningen blivit hemmets hjärta. Eftersom mediekonsumtionen har förändrats i grunden, minskar behovet av vardagsrum. Istället för ett stort rum ökar behovet av små, flexibla ytor, där var och en kan hitta sin egen plats för att använda läsplattor, smarta telefoner eller datorer. Den stora TV-soffan konkurreras ut.

För det andra utgör ungdomarnas intresse för spel en faktor för förändring. Många hem saknar dock naturliga platser för spelandet. Det kan störa andra och skapa konflikter. Katarina Graffman ställer här en antropolog,fråga; dags för ljudisolerade rum?

I studien efterfrågas även smartare förvaring och funktionella lösningar som dubbla diskmaskiner och digitala skärmar för receptvisning.

 Studien pekar också på att boendet bör kombinera människors behov av frihet på flera plan. Det gäller även att skapa mer plats för lagring. Enligt studien anser många att det ”inte finns tillräckligt med plats för alla prylar” i dagens lägenheter. Därför behövs det också mer flexibla förvaringssystem.

Enligt studien behövs det även enklare källsortering. I takt med att kraven på källsortering ökar människornas behov av smarta lösningar även inom detta område. Studien visar att det krävs enkla system för att de boende ska ändra sina vanor.

Studien är baserad på fältstudier med fyra familjer och Katarina Graffman genomförde intervjuer med totalt sex familjer, tillsammans med resultat och slutsatser från andra etnografiska studier som Inculture genomfört. Movehome är ett varumärke som marknadsförs och säljs av Trivselhus, en av Sveriges största hustillverkare och en del av skogskoncernen Södra.