Restaurang Tak vinner internationellt designpris

”An acclaimed chef, an award-winning bartender, a Norwegian hotelier and Sweden’s only sake sommeliers are just some of the ingredients that have come together to create Stockholm’s latest hotspot”, så börjar Wallpaper sin beskrivning av Tak formgiven av Wingårdhs. Idag blev restaurangen utsedd till en delad vinst inom kategorin Best New Restaurant i Wallpaper Design Awards 2018.

Frida Ronge hör till en av de konstnärer som lyckats lyfta svenska råvaror till japanska nivåer. Hennes ateljé är köket, och det dukade bordet hennes duk. Med restaurang Tak har hon fått en helt ny verkstad  att arbeta i, skapad för ett fullkomnat möte mellan det nordiska och det japanska under en kväll. Huset vid Brunkebergs torg mitt i Stockholms city byggdes på 1970-talet för att vara kontor. Men läget i husets två översta plan gjorde ändå att lokalen bar på andra möjligheter än att bara sluta sig inåt. När väggarna valdes bort till förmån för glas, vädrades instängdheten ut.

– Vi har arbetat med att fullfölja Ronges gastronomiska ambitioner i interiören och inspirerades av japanska metoder för rumslig gestaltning, men med en nordisk materialpalett, berättar Helena Toresson, uppdragsledande inredningsarkitekt på Wingårdhs.

Husets ton av 70-tal gav också smak åt interiören. Strukturalismens intresse för system och flexibilitet är inte långt borta för den som följer spåren i taket och i det slipade betonggolvet. Undertakens rytmer och skärmarnas lek mellan öppet och slutet.

– I restaurangens mitt har vi sofforna som konkurrerar med borden med utsikt. Sofforna sluter sig kring sällskapet i dem och får rummet att gunga lätt som en damm med näckrosor. Ett poetiskt inslag i det annars så rationella uttrycket, säger Gert Wingårdhs, ansvarig arkitekt.

Jasper Morrison, en av sex jurymedlemmar, förklarar i en intervju till Wallpaper* varför Tak vann hans röst,”the contrast of the rather delicate interior, playing off against the brutalist structures which contain it’.

– Den nordiska möbeltraditionen gav en bra bas. Vi utvecklade en serie nya bord som stämde väl med stolen Lightwood av Jasper Morrison. Vi ritade skärmväggar, undertak, veckade kragar, bänkar och barer; alla otänkbara utan det vi lärt oss såväl hemma som i Japan, säger David Regestam, handläggande inredningsarkitekt på Wingårdhs och den som också designade bordserien.
 

En trappa upp från restaurangens lågmälda elegans, möts man av barens rakare klarspråk. Här tar sorlet, människorna, musiken och de trevande blickarna över. Takterrassen mot söder är anläggningens clou. Här har utsikten över Stockholm fått ett ombonat hem.8