Coca-Colas bulliga flaska har varit en varumärkesikonsedan starten 1916. Den är också återvinningsbar: efter varje användning kan flaskan samlas in, tvättas och fyllas på nytt.
Nendos nya glaskollektion är tillverkad av Coca-Colaflaskor som blivit fula och inte längre kan användas för sitt ursprungliga ändamål. Pjäserna har den särskilda gröna nyans som kallas "Georgiagrönt” och har de fina luftbubblor och snedvridningar som är ett kännetecken för återvunnet glas.
– Jag bestämde mig för att skapa enkla former som skulle förstärka dessa egenskaper. Men jag ville också att man skulle känna igen den distinkta flaskan i de nya produkterna.
Lösningen var att skapa skålar och fat som behåller den ursprungliga formen trots att toppen har klippts av. Groparna på flaskans bas kommer från produktionsprocessen och har normalt inte någon stark visuell funktion, men de är något man känner igen och är fullt synliga användarna.
Att behålla dessa gropar på basen av skålar och tallrikar hjälper till att förmedla viktiga budskap om hur glaset cirkulerar mellan människor, används och återvinns gång på gång vilket berättar sambanden so skapas mellan människor i denna process.