Svenskar vill bli kompis med hantverkaren

Foto: Inwido
Foto: Inwido

Svenskarna renoverar som aldrig förr och hantverkarna får allt större betydelse i våra liv. Var tredje person anser att en bra kontakt med hantverkaren är helt avgörande för en bra renovering och över hälften försöker hålla dem på gott humör med fika, visar Inwidos rapport ”Renovera hemma – himmel eller helvete?”.
– Relationen mellan kund och hantverkare präglas ofta av misstänksamhet, så det gäller att anstränga sig från båda håll, säger tv-snickaren Björn Christiernsson, som delar med sig av sina bästa tips – och varningar –för en smidig renoveringsprocess.

Rapporten ”Renovera hemma – himmel eller helvete?” som är framtagen av Kairos Future på uppdrag av Inwido, Europas största leverantör av fönster och dörrar, visar att svenskar värderar den sociala kontakten med hantverkare högt. För svensken är det till exempel viktigare att ha en bra personlig kontakt med hantverkaren än att tidsplanen hålls. Var tredje svensk (32 %) menar att den personliga kontakten är avgörande för ett bra resultat, jämfört med det nordiska snittet på 28 procent. Björn Christiernsson, snickare och känd från tv-programmet ”Äntligen Hemma”, bekräftar bilden:
– Det är viktigt att det funkar mellan hantverkare och kund. Om vi har en bra dialog och kommer överens om lösningar så blir slutresultatet bättre, säger Björn Christiernsson.

Trots att många månar om relationen brister det ofta i kommunikationen mellan hantverkare och kunder. I försöken att bygga en bra kontakt spelar kaffet en central roll, visar rapporten. Över hälften av svenskarna, 53 procent, uppger att de brukar anstränga sig genom att bjuda hantverkaren på fika. Äldre personer bjuder oftare på fika än yngre, och sannolikheten att hantverkaren ska välkomnas med en kopp nybryggt är även högre på landsbygden än i storstan.

www.inwido.com