25-27 juni var svensk möbeldesign i fokus när exportsatsningen Swedish Midsummer Design Weekend genomfördes för tredje året i rad. Tongivande europeiska arkitekter gästade Stockholm för ett unikt smakprov på svensk design och livsstil. Satsningen är ett samarbete mellan 14 svenska designmöbelföretag, Interior Cluster Sweden, VisitSweden och Stockholm Visitors Board.
Sextio utvalda arkitekter och inredningsarkitekter från Tyskland, Nederländerna och Storbritannien besökte evenemanget, som är ett unikt samarbete mellan till vardags konkurrerande svenska möbelföretag, men som samlas i gemensam internationell marknadsföring. Målet är att öka intresset för Sverige som designland utomlands och bidra med kunskap om svensk möbeldesign. Arrangemanget kommer att genomsyras av svensk tradition och livsstil som präglat den svenska designen. Bland annat fick deltagarna möjlighet att uppleva ett traditionsenligt midsommarfirande på Fjäderholmarna, Stockholms närmaste skärgårdsö.
- Formgivningen är en avgörande framgångsfaktor, men svensk möbelindustri står också för värden som kvalitet, hållbar tillverkning och bra arbetsmiljö, säger Anders Wisth, projektledare och verksamhetsledare inom Interior Cluster Sweden AB. Svensk möbelindustri är en av de stabilaste i Europa och en av få vars möbelproduktion ökar, mycket tack vare stark export. Men det är viktigt att Sverige fortsätter stärka exporten i takt med att den globala konkurrensen ökar.
Enligt kommunikationsbolaget VisitSweden är design är en av de styrkor som bygger varumärket Sverige. Svensk design uppskattas för sin stil och enkelhet och att shoppa designprodukter är en viktig del av utländska turisters besök i Sverige. Design kan också handla om att besöka museer och utställningar med konst och design. Utländska besökare spenderar nästan 100 miljarder kronor per år i Sverige och det finns en stor potential att ytterligare öka intäkterna från internationell turism.
- Med mer marknadsföring och ökat samarbete mellan design och turism kan vi ta vara på den potential och den nyfikenhet som finns för svensk livsstil, design och shopping i Sverige och som i sin tur genererar ökad turismkonsumtion, säger Thomas Brühl på VisitSweden.
Deltagarna vid Swedish Midsummer Design Weekend besökte samtliga möbelproducenter. Eventet avslutades med ett besök på Skogskyrkogården för att se arkitekten Gunnar Asplunds arkitektur.
Medverkande företag var: Abstracta, Blå Station, Fogia, Gärsnäs, Karl Andersson & Söner, Källemo, Lammhults, Materia, NC Nordic Care, Offecct, Örsjö, Skandiform, Swedese och Zero samt Stockholmsmässan/Stockholm Furniture & Light Fair.