Ryska ljustankar

Dima Loginoff. Bild: Axo Light
Lorenzo Truant
Skiss över Fedora. Bild: Axo Light
I kontext. Bild: Axo Light
Tre ryska gummor. Bild: Axo Light

Dialog mellan Lorenzo Truant, Axo Lights art director, och Dima Loginoff, den ryska designer som skapat armaturen Fedora.

Lorenzo Truant: Vad betyder Fedora för dig? Och hur är det med formhänvisningen till den traditionella ryska dockan vi känner som Matryoshka och som hela världen associerar som typisk för ditt land? Dima Loginoff: Den är traditionellt rysk, men den har den mest minimalistiska formen i jämförelse med andra ryska ikoner. Dessutom, trots vad många människor tycker om Matryoshka - den är inte för gammal. I själva verket bara lika gammal som kinematografen (1895), och tanken på många lager inuti en annan docka kom från Japan. Men oroa dig inte! Många ryssar tror att Matryoshka är 500 eller 1000 år gammal. Det är roligt! Jag har flera dockor hemma. En av dem är enkel och målad bara i en djärv färg - guld. Trots att folk kallar mig "den minst ryska designern i Ryssland", älskar jag denna form och det verkar som att den är i mitt DNA. Namnet Fedora är ett gammalt och glömt ryskt namn, dess korta namn är Dora. Jag bara älskar det! Det var min gammelfarmors namn. Lorenzo Truant: Hur nära är du tradition och former från det förflutna? Bortsett från den ryska traditionen, jag menar i allmänt historiska former som ofta på något sätt påverkar konstnärer och designers. Dima Loginoff: Ganska nära. Jag är en stor beundrare av minimalism, men samtidigt har jag alltid denna skillnad i mitt sinne, det vill säga inte bara ryska historiska stilar. Jag spelar ett underbart spel i min design där jag försöker att kombinera det moderna och det traditionella. Lorenzo Truant: Jag tror att de objekt som du designar har en dold förbindelse med det förflutna som förklaras av din naturliga kreativa talang och medvetenhet om din samtid. Dessa dolda element har bokstavligen smälts in i dina verk som är därför ofta bekanta och tilltalande, helt nya men med en hemlig förbindelse med historia former; det ser ut som om resultatet berodde på en alkemi mellan samtida konst och en "drömarkeologi", en personlig essens av historia som varje gång förvandlas till en ny idé. Hur går det egentligen arbetar med ett projekt, jag menar vad brukar du göra när du arbetar runt en idé, en produkt och i synnerhet en lampa? Dima Loginoff: Det är inte konstigt att jag i det här projektet anslutit modernt och gammalt. Det beror oftast på formen. Du vet att jag har ritat många toppmoderna saker, men ibland känner jag bara att klassiska former ska bli kul att konstruera och sedan vrida produkten till något modernt. Ibland känner jag bara att det fungerar. Lorenzo Truant: I Europa identifieras ofta den ryska och östeuropeiska smaken med en mycket sofistikerad, krävande, historisk, stilren och snygg stil tänkt att förbättra social status snarare än att möta ett verkligt samtida behov. Håller du med om detta? Hur mycket har den dominerande lokala och nationella kulturen påverkat dig? Hur mycket har globaliseringen av världen format ditt jobb som designer? Vad tycker du om det "glokala" tillvägagångssättet i designbranschen? När du designar en produkt, känner du att du måste följa en huvudsmak och följa en marknad eller kan du fritt följa din instinkt liksom din stil? Dima Loginoff: Många frågar mig om «rysk smak». Men jag kan verkligen inte hjälpa dem. Jag vet inte vad som händer på detta område. Kanske är det därför jag inte har konstruerat för ryska företag ännu. Naturligtvis finns det skillnader mot resten av världen. Nya pengar, ny kraft, nya uttryckssätt. Rika människor ser ofta konstiga ut, men jag har märkt att de lär sig snabbt och att de förändras. Du kan lätt hitta helt moderna, enkla och lyxiga bostäder samt moderna radhus i medelklassens förorter. Och vad jag ser är det lyckligtvis inte alltför ”traditionellt”. Jag börjar min dag med en kopp espresso och designbloggar. Jag kollar en hel del designinnehåll, men inte för att jag måste. Det är min passion, det är en del av mitt liv. Den lokala marknaden påverkar inte mig alls, men det gör designvärlden. Lorenzo Truant: Nu, mer än någonsin, är ljus ett metafysiskt element för den ryska kulturen och ikonmålningar av Pavel Florenskij är de viktigaste bevisen. I detta kulturella perspektiv, krävs det mer eftertanke när det gäller att utforma ljus? Är du särskilt angelägen om att utforma lampor eller vill du lika gärna designa en stol eller ett bord i stället för en lampa? Dima Loginoff: Att designa  lampor är en av de aspekter som jag älskar mest med mitt arbete. Denna idé har så många aspekter: form och estetik, ljuset, dess strålar, skuggorna. Och folk glömmer  alltid mörkret. I en handvändning  lyser du upp mörkret. Vilken annan sorts design kan göra det? Men naturligtvis designar jag  inte bara belysningsobjekt. Till exempel arbetar jag nu på ett innovativt hi-end akustiksystem. Lorenzo Truant: Låt oss spela ett spel: Jag ska räkna upp flera ordpar , inte nödvändigtvis varandras motsatser eller helt kopplade mellan varandra, och om du vill kan du göra en kort kommentar, berätta en anekdot eller vad du tycker om dem.

FUNKTION/TANKE  Inte alltid på första plats för mig. TRADITION/INNOVATION Kan mixas för att uppnå god design. FÖRFLUTNA/FRAMTID I våra liv är det en linje. Men under meditation ( som när du designar ) kan du leka med koncepten. KONST/DESIGN Bröder. Och design är lillebror. HANTVERK/INDUSTRI  Fiender. LJUS/MÖRKER Energin. Och lampan är ett verktyg för att leka med den. ( jag vet att det verkar lite för flummigt) FYSIK/METAFYSIK Två sätt att närma sig Energin. VÄST/ÖST Två olika medvetanden. Individuell t och  Kollektivt. KROPP/SJÄL Samma som  Fysik/Metafysik -  absolut. VACKER/FUL Det mest inkonsekventa konceptet.