Stjärndesignern Arik Levy om att arbeta med Kaldewei.
Möbler, lampor eller förpackningar: Arik Levy har uppnått global berömmelse som konstnär, scenograf, filmare och fotograf. Född i Tel Aviv, men har bott och arbetat i Paris under många år. Han har nu varit inblandad i att utvidga Kaldeweis premiumsegment, Meisterstücke.
- Mr Levy, vad som var den bakomliggande idén för din Kaldewei Meisterstückekollektion?
- Kollektionen, bestående av ett badkar och matchning tvättställ, har en tydlig skulptural avsikt, där ergonomi och användarkomfort också var prioriteringar. Designkonceptet är inspirerat av vattnets rörelse-inte att titta på vatten, utan snarare av att vara i det. Ögat strövar bortom kanten på badkaret som verkar förflytta sig flödesmässigt från en form till en annan. Om man följer denna form med en hand eller ögon, får man en känsla av nedsänkning som i ett badkar. Förändringen av ytan förstärks även av placeringen av badkar och tvättställ bredvid varandra. Detta ger upphov till en ny, imaginär vattenlinje mellan badkar och tvättställ.
- Vad Är viktigast för dig när du designar vardagliga föremål, som ett badkar?
- För mig betyder designen att förbättra vardagen. Det kan vara en stor optimering, eller bara en liten - men det måste vara där. Det ”Meisterstücke” som jag utformat med Kaldewei skapar en känsla av komfort. När man använder badkaret, bör man känna sig lycklig. Detta är vad jag vill kalla känslomässig ergonomi. Det är det sätt på vilket sinne och kropp interagerar med en produkt.
- Hur tycker du det är att arbeta med Kaldewei?
- Kaldewei är en bra partner. ”Meisterstücke” är inte ett projekt som jag kunde ha lyckats med ensam i min studio med mitt team. Det är verkligen ett delat projekt. Vi tog den tid vi behövde, och vi utmanade varandra - att skapa en ny produkt i en befintlig produktion är mycket komplex. Kollektionen är resultatet av många sinnen som fokuserar sin uppmärksamhet på en sak.
- Under Ditt arbete på Meisterstücke, har du och Kaldewei ett gemensamt credo?
-Inga Kompromisser! Det var den väg som vi valde. Från en konstnärssynvinkel vill jag inte göra några kompromisser när det gäller formen. Men från en designersynvinkel visste jag att det måste vara möjligt att producera - men vi har inte gjort några kompromisser i detta avseende heller. ”Kaldewei Meisterstücke Emerso” är ett extraordinärt projekt eftersom både de konstnärliga och tekniska sidorna var upphöjdes av sin strävan efter perfektion.
- Vad Är det som gör arbetet med emalj så unik?
-Jämfört med andra material jag arbetar i , är emalj tåligare, ytan är icke-porös, och det är hållbarhet i ett nötskal. De som tillverkar produkter av detta material gör sitt yttersta för att skapa något perfekt, något som varar - och det gäller lika för Kaldewei och för mig. Svårigheten ligger i att skapa en yta av emalj som är krökt i sig själv. Kaldewei gör detta perfekt. Det är anledningen till att jag fick precis vad jag behövde från Kaldewei för mitt arbete på ”Meisterstücke”: en yta som fångar ljus - eftersom den övre kanten av badkaret formen läser ljuset på ett mycket speciellt sätt - varje dag, och varje sekund. Det finns ingen symmetri, så formen blir aldrig tråkig.
- Vilket Inflytande har design- och tillverkningsprocessen på varandra i utvecklingen?
-Att designa dessa komplexa former och övergångar är en enorm utmaning. Som designer är det svårt att producera något som kan göras i emalj och som samtidigt får materialet att göra nya saker. För Meisterstücke formade vi stålet till gränserna för det tekniskt möjliga, vilket skapar en ny och positiv spänning. Resultatet är helt enkelt extraordinärt.
Källa: Franz Kaldewei GmbH & Co