Utställningen Mirror på Galleri Glas

RINGS III, 2019 foto: Pelle Bergström

Med Mirror följer Ann Wåhlström upp succéutställningen Stones and Vessels från hösten 2017 på Galleri Glas. I utställningen presenterar Wåhlström en helt ny kollektion konstglas skapad i samarbete med hennes team av glasblåsare vid konstglashyttan i Museum of Glass i Tacoma utanför Seattle, en del i huvudregionen för den samtida amerikanska glaskonsten.

Det är svårt att greppa att Ann Wåhlström, en av Sveriges främsta moderna glaskonstnärer, har varit verksam i fyrtio års tid. Redan från början av sin långa karriär har Ann förenat den småländska glastraditionen med den moderna, experimentella amerikanska konstglasskola som började utvecklas på sjuttiotalet omkring Seattle i Washington State på den amerikanska västkusten. Redan 1979, efter utbildning på Orrefors glasskola, gick Wåhlström en kurs på Pilchuck School för den ännu verksamme legenden Dale Chihuly, glaskonstnären som kan sägas ha byggt upp hela den världsberömda moderna konstglastraditionen i Washington State, med inspiration från Murano i Venedig.

Ann Wåhlström började i mitten av åttiotalet arbeta i Kosta i hjärtat av det småländska glasriket, där hon blev kvar i tjugo år. Hon har dock behållit kontakten med Tacoma och Dale Chihuly under alla år. När hon bröt upp från Småland för ett antal år sedan vände sig Ann tillbaka till Washington, där en hel konstglasindustri har växt fram ur det som skapats av Chihuly och Pilchuck School. Här har hon arbetat sig samman med ett lag av glasblåsare som hon besöker regelbundet för intensiva skapande sessioner i glashyttan vid Museum of Glass i Tacoma.

Frågan om huruvida samarbetet med de amerikanska blåsarna har påverkat det kraftfulla, organiska, vasst samtida färg- och formspråket i hennes senaste kollektioner besvarar Ann Wåhlström med ett tveklöst ja.

”Det är fantastiskt att arbeta med laget i Tacoma”, säger Wåhlström. ”Jag vill inte säga att de är bättre än här hemma, jag har haft turen att arbeta med fantastiska team på Kosta också, men de arbetar på ett helt annat sätt vilket är väldigt inspirerande och utmanar mig.”

En avgörande skillnad, berättar Ann Wåhlström, är att medan vårt svenska konstglas är rotat i en gammal hantverkstradition så är den experimentella amerikanska glaskonsten i Washington istället framväxt ur en konstskola och en alltigenom konstnärlig, fritt skapande kultur.

”De blåsare jag arbetar med i Tacoma är de flesta själva konstnärer vilket är en helt annan sak”, säger Ann. ”Det är fascinerande att se hur annorlunda de tar sig an mina skisser. Inte minst är det större spektrum av mönster- och färgtekniker de arbetar med väldigt spännande. Det är litet som att få en annan palett. De är ju influerade av Murano och den virtuosa traditionen. Jag tycker det är väldigt intressant att arbeta med den mosaikteknik som de har utvecklat. I jämförelse med Murano är det mycket mer öppet och alla delar med sig av sina kunskaper i en väldigt kreativ atmosfär”.

Titeln på utställningen, Mirror, kommer av att Ann Wåhlström anser att den nya utställningen speglar utställningen Stones and Vessels med vilken hon gjorde succé på Galleri Glas hösten 2017, också den skapad i samarbete med teamet vid konstglashyttan i Tacoma. Titeln återspeglas även i utställningsarkitekturen på Galleri Glas.

”Jag kände att jag inte var färdig med det jag hade börjat arbeta med förra gången utan ville gå vidare och utveckla de här idéerna, tillsammans med teamet. Det är väldigt laddade perioder på några veckor så det gäller att verkligen vara hundraprocentigt fokuserad och väl förberedd på vad vi skall göra. Sedan måste man ha tur också. Glaset är ett svårt och komplicerat material och mycket kan hända. Som tur är så är blåsarna väldigt proffsiga, vilket inte är fel när man gör sådant här.”

Ann Wåhlström tillhör den minoritet av glaskonstnärer som själv är utbildad glasblåsare och behärskar den svåra konsten att forma det heta glaset på pipan. I den konstnärliga processen med sitt konstglas väljer hon dock att ”tänka bort” den kunskapen.

”Jag anstränger mig för att tänka som en formgivare, inte som en blåsare”, säger Ann. ”När jag arbetar med skickliga yrkesmän så vill jag inte påverka dem i deras arbete utan istället dra nytta av deras kunskaper vad de kan tillföra till resultatet. Men ibland gör vi två varianter, en på deras sätt och en på mitt, vilket brukar kunna bli intressant.”

Ann Wåhlströms viktigaste inspirationskälla har alltid varit naturen vilket är uppenbart i Mirror. Liksom föregångaren Stones and Vessels består utställningen dels av skulpturala kärl, dels av de ”stenar” som hon visade för två år sedan men som har växt i storlek. Färgskalan är densamma dovt mättade med bruna, grå, svarta och svartlila nyanser blandade i det klara glaset — denna gång med knalligt grönt och silver som accenter.

”Det gröna och silvret var något som jag började tänka på redan under arbetet med förra utställningen, under promenader vid stranden på Gotland. Jag inspirerades av färgskalan med det gröna sjögräset över stenarna och havet som blänker i silver. Då bestämde jag mig till slut för att inte använda det men den här gången har jag utvecklat det spåret.”

En känsla, en doft av hav kan sägas prägla hela utställningen Mirror, med omkring trettiofem nya unika konstglasobjekt. Det är inte utan att man associerar till undervattentemat från Ann Wåhlströms genombrottskollektioner i början av nittiotalet — fast här i skepnader som radikalt skiljer sig från den tidens färg- och formspråk.

”Ja visst är jag delvis kvar i korallvärlden”, säger Ann.

”Det är fantastiskt roligt och ett privilegium att visa denna underbara nya konst av Ann Wåhlström”, säger Anna Bromberg vid Galleri Glas. ”Det är fascinerande att följa en konstnär som arbetat så länge och som fortsätter att utvecklas på ett så spännande sätt. Jag tycker att Anns senaste kollektioner utan tvekan är det bästa, starkaste och mest moderna hon har gjort.”

Till utställningen Mirror publiceras även en katalog med bilder fotograferade av Pelle Bergström och ett samtal mellan Ann Wåhlström och designprofessorn Tom Hedqvist. 3 oktober hålls konstnärssamtal med Ann Wåhlström och Hedvig Hedqvist på Galleri Glas.