2019 års Formex Nova-pristagare

Kasper Friis Kjeldgaard Photo: Roar Paaske

Årets Formex Nova-pristagare är den danske designern och konstnären Kasper Friis Kjeldgaard. Juryn lyfter i sin motivering fram Kaspers sinnliga närhet till sina material och hans unika känsla för detaljer och materialövergångar.

Kasper Friis Kjeldgaard tog examen vid Royal Danish Academy of Fine Arts år 2016. Han har bland annat medverkat i utställningar på Mindcraft in Milano, The Curio – Chart Art Fair och Patrick Parrish Gallery. Kasper är 36 år, bor i Århus med sin fästmö och deras två barn, och har en egen studio/verkstad nära hemmet.

Grattis till Formex Nova-priset! Vad betyder det för dig?
– Tack! Jag blev väldigt överraskad, faktiskt ännu mer än när jag blev nominerad. Jag har ingen aning om vad detta kommer att betyda för mig och min karriär, men jag är övertygad om att det kommer ha någons sorts betydelse, men vilken får framtiden får utvisa. Jag har ju inte jobbat så mycket i de andra skandinaviska länderna, så det hoppas jag det blir mer av framöver. Just nu är jag mest smickrad och glad att folk gillar det jag gör!

Hur skulle du vilja beskriva dig själv som designer och din stil?
– Jag jobbar ganska abstrakt, men samtidigt finns det en koppling till funktionell design. Jag gör allt för hand, så man kan kalla det ett slags hantverk. Själv tycker jag att mina objekt är vackra, det räcker egentligen för mig.

I jurymotiveringen nämns just att din kreativitet rör sig på gränsen mellan konst och design.
­­– Det håller jag definitivt med om. Jag gör inte föremål som ska vara användbara, men de behöver ändå fungera rent praktiskt, exempelvis kunna hängas upp eller balansera. Samtidigt måste de fungera som poetiska och estetiska objekt.

I jurymotiveringen påstås också att din konstnärliga förmåga även skulle kunna vara en stor tillgång i design av vardagsprodukter, håller du med?
– Det var jätteintressant att de tyckte det, och jag håller absolut med. Jag har faktiskt ritat många funktionella föremål, som lampor och stolar, men jag har hittills sparat mina skisser i byrålådan…

Kommer du att designa mer vardagliga och användbara föremål i framtiden?
– Ja, det kommer jag att göra. Redan i höst har jag två sådana projekt inplanerade, men jag kan inte berätta mer just nu eftersom resultatet inte kommer att kunna presenteras förrän våren 2021. Det är en lång process... Det blir en helt ny grej för mig, men det kommer att vara viktigt för mig att man känner igen min personliga stil och estetik i föremålen.

Du jobbar väldigt hantverksmässigt – vilken är din relation till den klassiska hantverkstraditionen?
– Jag känner ju till och researchar gamla tekniker, som hur man förr tillverkade en kvast eller ett fiskespö, och använder mig hela tiden av dessa i mitt arbete. Jag är väldigt långt från datorbaserade designprogram och liknande; datorer är inte min grej, jag har ju till och med problem att hantera mina e-mail. Jag har inget emot datorer och tycker det är bra att folk kan hantera dem, men det är ju också bra att kunna hantera mer handfasta verktyg och redskap.

Vilka är dina favoritmaterial?
– Det material jag använder mig av allra mest är mässing, mycket för dess estetiska kvaliteter. Jag arbetar även med exempelvis sten, glas, borst och bivax.

Är inte bivax ett väldigt skört material att arbeta med?
– Extremt skört. Bivax har en låg smältpunkt och stelnar snabbt, men är samtidigt ett intressant material som åldras väldigt bra, och passar bra i kombination med till exempel sten och glas.

Vad inspireras du av?
– Det är en fråga jag alltid tycker är svår att svara på. Precis som alla andra så får jag förstås min inspiration någonstans ifrån, men det är svårt att peka ut exakt från varifrån. Jag hämtar mycket inspiration från mina egna tidigare verk, och från de tekniker jag använder mig av. Det är en ganska intuitiv grej, saker som poppar upp i huvudet.

Har du några designer-förebilder?
– Jag måste ju nämna Alexander Calder och hans mobiler som inspirerat mig mycket. Det var längesedan jag själv jobbade med mobiler, men tycker att de är ett vackert sätt att uttrycka sig genom. Skulptören Olafur Eliason är en annan konstnär som inspirerar mig genom sitt sätt att koppla samman det mänskliga intellektet och våra sinnen med naturen.

Har du några tankar vad gäller hållbarhet, som ju är ett ständigt aktuellt ämne?
– Ja, hållbarhet är en viktig aspekt för en designer i dagens värld. Du måste vara medveten om att det du gör kommer att ersätta något annat som då kastas bort. Du bör därför som designer tänka igenom det du gör så att du inte bidrar till alla de miljöproblem och det resursslöseri samhället brottas med just nu.

Så du ser inte att dina designföremål kommer att massproduceras, eller att du exempelvis skulle samarbeta med ett större företag som exempelvis Ikea?
– Det kan ju hända att man hittar vägar att komma runt problemen, om man gör hållbara föremål och återanvänder material. Och att produkterna även estetiskt håller länge.

Kan man köpa dina verk någonstans i dag?
– Ja, antingen genom att kontakta mig direkt eller mitt galleri i New York, Patrick Parrish Gallery.

Juryns motivering:
”Med en sinnlig närhet till material och starka uttryck i metall och borst skapar Kasper Friis Kjeldgaard skulptural tredimensionalitet. Han har en unik känsla för detaljer och materialövergångar. Kreativiteten rör sig på gränsen mellan konst och design. Hans konstnärliga förmåga skulle även kunna vara en stor tillgång i design av vardagsprodukter.”