Bookazinet Inventario fortsätter växa

Foto: Foscarini
Foto: Foscarini
Foto: Foscarini

Det italienska designvarumärket Foscarini fortsätter att gräva djupare inom designvärldens kreativitet. Nu släpps Inventario 14, den fjortonde utgåvan av det kulturella bookazinet som är skapat och finansierat av Foscarini, och redigerat av varumärkets konstnärlige ledare Beppe Finessi.

Inventario har med sina tretton tidigare utgåvor etablerat sig som en betydelsefull redaktionell produkt på den internationella kulturscenen. Nu lanseras den fjortonde utgåvan av bookazinet som finns tillgängligt på såväl engelska som italienska. 

– Inventario nämner inte Foscarini. Bookazinet fungerar som en talesperson för våra värderingar; en försiktig nyfikenhet på framtiden, med glädjen att uppleva innovation, säger Carlo Urbinati, Foscarinis grundare och VD.

Omslaget på den fjortonde utgåvan uppmanar läsaren att utforska det breda språk som består av tecken och bilder, och konstruera nya berättelser och tolkningar utifrån dessa. Med förmågan att sammanfatta viktiga kulturella problem på ett enkelt och lättsamt sätt förmedlar Inventario temat genom fotografier, intervjuer och arkitektur. Ett exempel på detta är bilderna på första och sista sidan, tagna av den belgiska fotografen Katrien De Blauwer, som tolkar Foscarinis lampor i hänförande porträtt.

– När vi började kunde jag aldrig föreställa mig att detta projekt skulle föra oss så här långt. Vi trodde att  den  skulle ha en begränsad livslängd och att ett sådant experimentellt format bara skulle hålla en viss tid. Men Inventario har vuxit. Vi fortsätter att tro på det här projektet, och tänker därför expandera och berika det vidare, avslutar Carlo Urbinati.