Text och foto Sylvia Hardwick
Nyligen ägde examensutställningarna rum på våra designhögskolor Konstfack, Beckmans, Malmstens i Stockholm och HDK i Göteborg. Bland dessa framtidens formgivare var ambitionsnivån allmänt hög och spännvidden stor. Uppfinningsrikedom fanns på alla skolorna, med klar samhällsnytta och framtidsperspektiv. Gediget hantverk är också en självklarhet vid sidan om mer konstnärliga utsvävningar. Här visar vi lite som vi fastnade för.
Idag präglas utbildningen gärna av tankar på återanvändning och minskat resursslöseri, något flera visade sig ha anammat i sina arbeten. Spill från möbelindustrin tas till vara och blir nya möbelklädslar. Man experimenterar med nya naturmaterial och gamla trycktekniker kommer till heders i nya sammanhang.
Särpräglat på HDK och Konstfack
Verkligt egenartad var en stol i häftiga art deco-liknande former av Malin Fleen liksom ett originellt arbete i metallgestaltning av Karin Kent Grundberg, båda kandidater på HDK. Metallampan som omslöt en skulptural form i glas påminde om tidigare epoker. Också Hampus Roos, master i möbeldesign visade hög kvalitet med sin personliga träboxar.
På Konstfack stack några vävar ut, som kallades ”ängsliga mattor” av skaparen Gustaf Helsing. Det är ovanligt att män väver. Det blev spännande då Gustaf tog ut svängarna och inte hade absolut perfektion i sinnet. Glad blev man också av till exempel Totem av Natasia Wadsted, som låtit sin egen estetik och nyfikenhet samverka med lust och lek.
Erika Geiger Ohlin hade skapat just individuell design och det med spill av läder från möbelindustrin. Hennes bulliga, lite oformliga men mycket bekväma fåtölj var högst personlig. Och Alice Ekelöf hade tagit på sig uppgiften att göra kockarbetet mindre tungt och mansdominerat genom att skapa ergonomiska stekpannor som verkligen kan underlätta.
Undersökande på Beckmans
På linjen kallad Form presenterades flera projekt av uppfinningskaraktär. Molly Malmer hade med Blueming tagit trycktekniken cyanotypi till nya höjder. Tekniken uppfanns 1842 och användes till att kopiera arkitektritningar, så kallade blueprints. Molly använde nu tekniken på tredimensionella träobjekt, bland annat några charmiga pallar, med ett personligt resultat.
Kaori Agematsu hade undersökt algprodukten agar och med olika blandningar skapat hållbar, naturvänlig belysning. På ett bord visade hon alla ämnen hon blandat med och hur hon kunde påverka den vita färgen till olika nyanser.
I brutalistiska former hade Sizar Alexis satsat på att förbättra möjligheten att källsortera sopor. Skulpturala Bel kan vara attraktiv i många miljöer med sin skulpturala, minimalistiska profil. Ellinor Sixtensdotter visade stämningsfulla ljuseffekter på rummets väggar med tre lampor av olika karaktär.
Hantverket i centrum på Malmstens
På Malmstens är arbetet alltjämt präglat av Carl Malmstens möbelsnickeri och träbehandling. Varje år visas på linjen Möbelsnickeri ett flertal vackra skåp och bord. Stack ut gjorde Robert Landström gesällprov Vinylskåpet i flera, vackert kombinerade träslag.
Finlir var det också i Carl Müllers gesällprov, ett utsökt sängbord kallat Sputnik liksom i Victor Wetterstedts examensarbete, det eleganta skrivbordet Siv i bland annat björk, päron och mässing. Victor visade även med kollegan Gustav Larsson hur man kunde bearbeta ämnen för mindre produktioner, ett arbete som till skillnad från Siv fastnade på bild.
Fredrik Höjer hade undersökt bearbetning av infärgat faner utifrån flera aspekter. Och Unni Strid visade att även industrivänlig design är beroende av traditionella hantverkstekniker.
På möbeltapetsering fanns som alltid utmärka arbeten, från visning av vulstens betydelse till en rad omtapetserade, ståtliga fåtöljer av olika karaktär, oftast med traditionell stoppning och handknutna resårer.
Riktigt spännande i år var Oscar Walls examensarbete kallat Ryamöbler, där han undersökt tuftning och hur den kan förenas med trämöbler av bok. En härlig stol med en förlängning till matta för kalla fötter, en mjuk pall och en stor hängande skulptur. Riktigt läckert!