Återbrukad och upcyclad design från van Deurs

Sjal, van Deurs. Foto: Emily Laye.

Röhsska museet har köpt in verket Faux samt en plisserad sjal från van Deurs till sina samlingar.

Modebranschen står inför en utmanande framtid och anses ha stort ansvar för klimatförändringarna. Under 2000-talet har intresset för ett mer långsiktigt mode ökat och hållbarhetsaspekter har inspirerat nya sätt för produktion och återvinning. Gamla metoder för återvinning av mode har återuppfunnits och många designers utgår från återbruk när de skapar nya produkter.

Kommenterar etiskt fel
Väskan Faux är inspirerad av folkdräktens kjolsäck, återbrukad och upcyclad av en piratkopierad sjal märkt Hermés, ett av världens mest kopierade modemärken. Väskan är ett tidigt exempel på hur det går att ta tillvara resurser som annars skulle hamnat på sopberget.

Materialet till väskan är en sjal handplockad hos Myrornas insamlingscentral 2009. Vid en första anblick är väskan lockande med sin välkända logotyp, men tyget i väskan är av polyester, och inte som originalets siden, och kommenterar det som är problematiskt och etiskt fel i modebranschen. Namnet Faux betyder falsk på franska.

– Faux får representera modebranschen som lockelse och bländverk som bidrar till en överproduktion och överkonsumtion av mode och kopiering av varumärken. Men också en kommentar till hur man kan återanvända även slängda textilier till åtråvärda produkter. Jag är stolt och glad över att Röhsska har valt att köpa in ett exempel på hur mode kan vara hållbart och härligt, säger Susanne Beskow, designer på van Deurs.

 

 

Textilier räddas från att bli sopor
Den plisserade sjalen är också exempel på hur upcycling räddar textilier från att bli sopor genom att tillföra designkvalitet och hantverk. Upcycling minskar behovet av nya produkter genom förädling av gamla. Utvalda vintage-sjalar/-tyger får ett nytt liv som tvättade, omkomponerade och plisserade.

Med märket van Deurs har Susanne Beskow under 25 år presenterat egna kollektioner. År 2009 startade hon ett samarbete med Myrorna som resulterade i ett återbruksprojekt med plissé och upcycling av vintagesjalar. Sjalen tilldelades designpriset Formex Formidable 2018. De exklusiva och unika väskorna såldes på NK i en limiterad upplaga.

Från fast fashion till slow fashion
Den plisserade sjalen och väskan är exempel på hur fast fashion – snabba trender och märkesfixering som skapar efterfrågan av billiga produkter som används kort tid och sedan slängs – omvandlas till slow fashion där trender är underordnat form och designkvalitet.

–Väskan Faux och vintagesjalen från van Deurs är båda bra exempel på kreativa lösningar för att motverka den konsumtionskultur som modebranschen präglats av. Genom återbruk och cirkulära produktionsmetoder kan föremålen få en längre livslängd och ändå kännas relevanta. I museisamlingen vill vi spegla samtiden, och i relation till de utmaningar som modebranschen står inför kan just upcycling och återbruk vara möjliga alternativ för modeindustrin, säger Josefin Kilner, intendent samling på Röhsska museet.

Föremålen är inköpta med medel ur Röhsska museets donerade inköpsfonder. Sedan tidigare har museet också en svart plisserad väska i ull av märket van Deurs i samlingen, förvärvad 2006. Varje år samlar museet in cirka 50 nya föremål, inköp och gåvor.