Näringsdepartementet har tagit ett beslut om att satsa på ökad export av turistupplevelser, produkter och tjänster inom design. Uppdraget ges till Visit Sweden i samarbete med näringslivet inom arkitektur, design och mode. Den nya satsningen är en del av regeringens exportstrategi.
Totalt satsas 28 miljoner kronor från 2016 till och med 2019 på att utveckla och stärka den internationella marknadsföringen av Sverige som designland. Strategin ska hjälpa till att skapa ett större internationellt intresse för design, exempelvis mode, arkitektur, inredning, möbler och konsthantverk i Sverige.
– Det är glädjande att den svenska regeringen väljer att stötta arkitektur och design. Det finns redan en stark publik för våra områden men samtidigt en stor outnyttjad potential för ökad export, inte minst inom hållbart stadsbyggande och träarkitektur. Att vi gör detta tillsammans med andra branscher inom designområdet ser jag som en styrka eftersom de olika näringarna kan inspirera och lyfta varandra, säger Charlotta Holm Hildebrand, branschchef på Sveriges Arkitekter i ett pressmeddelande.