Karim Rashid om design, drömmar och världen

På Möbelmässan 2017 presenterade Skandiform, Materia och Nordic Care (NC) samtliga designsamarbeten och dess nylanseringar.

Bland formgivarna fanns ingen mindre än Karim Rashid, industriell designer född i Egypten. Samarbetet med möbelvarumärkena ovan startade 2016 och resulterade i tre olika möbler, med en tydlig koppling till varje varumärke.

 

Mjuka former

Men under presseventet var det inte möblerna som var i fokus, utan Karim Rashid pratade om sin uppväxt, inspiration, design i världen och framtiden och varför han tror att runda, mjuka former är framtidens design.

Allt började hemma, med en pappa som hade ett öga för nordisk design.

- När jag växte upp fanns det alltid någon form av nordisk design hemma, då min pappa var besatt av svenska, danska och norska former. Det fanns alltid omkring mig och präglade mig.

När Rashid får frågan om hur hans intresse för design började för honom, är det åter igen hans pappa som står i fokus.

- När vi bodde i London brukade vi rita tillsammans varje dag. Och en dag, när vi satt och ritade av en gotisk kyrka satt jag där och sa till pappa att jag inte tyckte om dess fönster. Han frågade hur jag skulle rita dem, och jag valde att rita ovaler istället för dess ursprungliga form. Där växte en naiv idé fram om hur man inte behöver acceptera världen som den är, man kan ändra den, bidra med något.

Vikten av individualitet

Under samtalet pratar Rashid mycket om hur viktigt det är att vara sig själv, att hitta sig själv i ett kapitalistiskt samhälle. Mot det väger han svårigheterna, utmaningarna och hur samhället formar oss att vara lika, snarare än att uppmuntra oss till att vara olika. Han skapar en koppling mellan en persons kreativitet med individualitet och säger:

- Vad inspirerande det är, stunden man inser att det inte finns några gränser för kreativitet.

Han får också en fråga om hans design och varför den ser ut som den gör. Svaret är enkelt.

- Om vi tänker tillbaka till urminnes tider, när vi grävde grottor med händerna, så grävde vi i runda former, inte raka, då handen i sig själv är mjuk och rund. Dessa former är naturliga och tilldragande. De talar till oss. Dessa stela, raka, minimalistiska former är en industriell illusion. Skapad av effektivitet och ekonomiska begär.

Men han kastar inte bort den industriella designen, snarare hyllar han den i dess enkelhet, men menar att det är den mjuka formen som är vägen att gå.

- Men det är också precis därför jag älskar teknologi, då design på ett sätt är en reflektion över den teknologi som fanns tillgänglig under skapandets stund. Idag finns det möjligheter att böja metaller och trä, i framtiden kanske vi kommer kunna skapa hela rum genom 3D-print. En framtid där varken hörn eller begränsande linjer kommer att finnas.

www.karimrashid.com