Tema Nordic Space på Formex

På senaste Formex var temat också Nordic Space. Kommande mässan har samma namn, men annat fokus. Nu står Space för det inre rummet.

– Inför varje mässa presenterar vi säsongens bärande tema när det gäller inredning och design, kompletterat med tre aktuella trender, berättar Christina Olsson, som är projektchef för Formex.

Trendanalysen är gjord av Formex i samarbete med Swedish Fashion Council.

– Då blickade vi utåt, nu står Space snarare för det inre rummet. En orolig omvärld får oss att söka trygghet, det är mysigt, koselig och hygge, säger Christina Olsson.

Temat för Formex augusti: Nordic Space

Sofia-Li Molin ,Creative Director och Head of Forecast på Swedish Fashion Council beskriver hur Nordic Space gestaltar sig:

”Extrema volymer gör åter entré i våra hem. Det är mysigt mjukt, omslutande, frigjort och bekvämt. Det ’inre rummet’ har hög status; vi vill trivas, och den egna kroppen återspeglas i designen. I en tumultartad samtid söker vi trygga lösningar och kärnvärden. Nya produkter och materialinnovationer ger oss möjlighet att möta slit-och-släng-kulturen. Att hitta en hållbar livsstil märks även i vardagsgörat: vi ägnar oss åt långsam matlagning, alternativa proteiner, sprouting och flexitarianism. Färgpaletten är inspirerad av bar hud, lera, krispig mint och bäriga toner. Blanka hightech-material möter tidlösa naturmaterial av ull, trä, terrakotta och skinn. Uttrycket är behagligt generöst och förkroppsligar den nya lyxen - att må bra.

Tre trender inom Nordic Space:

1. Body Comfort, som handlar om den mänskliga anatomin och voluminösa proportioner.

2. Raw Luxury, med ockult symbolik och hantverk från den högre skolan.

3. Creativity, med designhybrider, där material kreativt mixas i produkter.

www.formex.se