Golvbranschen presenterar sin försäljningsstatistik för 2016, som bland annat ska visa att textil- och trägolv är i topp. Textila golv blev förra årets raket med en försäljningsökning på 21 procent. 25,5 miljoner kvadratmeter halvhårda och mjuka golv såldes i Sverige under 2016, en volymuppgång med 1, 6 miljoner.
- Ett ökat byggande av kontor med öppna planlösningar är den främsta förklaringen. Akustiken ställer krav på de material som används. I första hand är det textilplattorna som driver på uppgången. De är enkla att hantera och lätta att underhålla och byta ut. Vi ser en riktigt stor ökning just nu för material med struktur (multi level loop), där låg och hög ögla samsas på samma platta. Det ger en levande yta som upplevs mer som en klassisk heltäckningsmatta, säger Niklas Petersson, vd Sverige för golvtillverkaren ege.
- Även textilgolv på rulle ökar. Jag misstänker att vi har ett finger med i spelet där, eftersom ege levererat all rullvara till SEBs nya kontor i Solna. Det är det största kontorsprojektet i Sverige på 30 år med inflyttning nu i dagarna, säger Niklas Petersson.
Under 2016 såldes 3,4 miljoner kvadratmeter textilgolv som nu har en total marknadsandel på 13 procent. Trä ska fortfarande vara störst, plast har ökat något.