Nytt och fräscht på designskolorna, del 2

Text och foto Sylvia Hardwick  

I år presenterades som sig bör en hel del okonventionella lösningar och finurliga produkter på examensutställningarna. Många projekt var verkligt seriösa med en klar inriktning att skapa hållbar design, till exempel genom nya material och användning av spill från möbelindustrin. Vid sidan av flödet av lekfull fantasi och konstnärlighet fanns mer handfast formgivning. Några hade samarbetat med etablerade designer eller hämtat inspiration från överraskande håll. Här visar vi några intressanta exempel från Konstfack, Beckmans och Malmstens.

Med projektet Research Rothko hade Solith af Malmborg, Möbeldesign, skapat ett examensarbete av för Malmstens mer udda karaktär och som berörde mig extra mycket, då Mark Rothko är en av mina favoritkonstnärer. Solith visade tre stolar i samma enkla, monumentala form i trä men med olika bearbetning och färg, direkt inspirerat av Rothko, och som hon själv skrev ”utifrån deras gemensamma brännpunkter”.

Skapat för framtiden

Även på Beckmans hade man tänkt på framtiden. Jonathan Nilsson hade skapat föremål av infärgad betong som hade mycket charm – några olikfärgade pallar, en dekorativ vasrelief och ett kul, joniskt kapitäl med leende mun. Han visade att betong kan användas på mycket dekorativa sätt och sannerligen inte bara behöver vara grå och tråkig.

Flera hade samarbetat med några av våra stora möbelföretag. Anne Havala hade skapat en stativserie till Mitabs befintliga bordsskivor, stativ som passade företaget produktionsmöjligheter och kunde stå på ojämna golv.

Och Jim Claesson Zsuppan hade inom produktformgivning skapat en mycket charmig pall av spill av kompositmaterialet Himacs från K Andersson & Söner. Snygg återanvändning och helt enligt Jims devis ”we must do more with less”.

En praktisk möbel för inkluderande av en rullstolsbunden person var Ella Westerlunds bidrag med Be a part of. Och Robert Wettebrandts hybridlampa Upside-down, som både kunde stå och hänga, var en väg bort från statiska designföremål.

Som vanligt var kreativiteten stor inom modedesign som är Beckmans kanske tyngsta ben. Här flödade infallen och materialblandningarna i de mest extrema kreationer.