Doshi Levien gör entee

Foto: Gustav Kaiser

Doshi Levien är 2020 års Guest of Honour på Stockholm Furniture & Light Fair. Den indisk-brittiska duon vill med sin entrétorgsutställning ge mässbesökarna insyn i en skapelseprocess som handlar minst lika mycket om arkitektur som om enskilda objekt: ”En stol är inte ett objekt, det är en rumsbildare.”

”Att vara Guest of Honour är en stor ära”, betonar Jonathan Levien, ”att tusentals personer kommer passera igenom en abstrakt version av vår studio. Och man skulle förstås kunna tro att det också var en nästan skrämmande utmaning – förutsättningarna är ju samma år efter år, du har 200 kvadratmeter till ditt förfogande, det är oundvikligt att ditt bidrag jämförs med tidigare års lösningar. Men vi tävlar inte med våra föregångare. Vi känner oss trygga i förvissningen om att vi har något unikt att presentera.”

Att Levien och hans partner Nipa Doshi gripit sig an uppgiften med entusiasm är tydligt. Det rika ritningsmaterialet som inkommit till mässans verkstad visar en labyrint av välvda rum – långa och smala, korta och breda, längs- och tvärgående – inspirerade av kyrkor och kloster som paret nyligen besökte under en resa till Palermo. Koncentrerade ljuskäglor, som från enkla hål i taket skär igenom de förtätade rumsligheterna. En sensuell och organisk arkitektur där möbler och belysning ur Doshi Leviens rika portfolio fungerar som blickfång.

”När vi griper oss an en uppgift – det kan vara att rita en textil eller en lampa eller en fåtölj – silar vi gärna idén genom ett arkitektoniskt filter”, förklarar Doshi. ”Vi vill skapa inredningselement som arkitekterna kan använda när de strukturerar sina rumsligheter. Vi ser våra produkter som arkitektoniska byggstenar. En stol är inte ett objekt, det är en rumsbildare.”

Denna arkitektoniska ambition har Stockholm Furniture & Light Fair givit duon möjlighet att utveckla i fullskala.

”Utställningen kan ses som en omtolkning av de enkla prototyper vi experimenterar fram i vår London-studio”, förklarar Levien. ”Där arbetar vi med trä och kartong. Här har vi använt en massivträstruktur klädd i furuplywood. En ’skinnochben-struktur’. Allt producerat lokalt för att minimera transporterna och vara så hållbart som möjligt. Och upphängda på plywoodväggarna, i direkt anslutning till den färdiga produkten, placerar vi våra prototyper, för att ge besökarna insyn i vår arbetsprocess.”

Enligt Levien och Doshi sammansmälter utställningen parets ibland motstridiga talanger. Levien– utbildad finsnickare och industridesigner, uppvuxen i en fabriksmiljö i Skottland med föräldrarna som var leksakstillverkare – har en fallenhet för konstruktion. Doshi–uppvuxen i centrala Delhi och utbildad på National Institute of Design, en skola där traditionellt indiskt hantverk korsas med nyskapande formexperiment– har större fokus på färg och form. Det är i krocken mellan dem som magi kan uppstå, menar paret:

“Skönhet är ofta ett problematiskt ord i designvärlden eftersom det inte går att ta på, utan är något subjektivt och anses ytligt. Men skönhet har en viktig funktion, inte minst för din självkänsla och välbefinnande. När du ser något vackert som någon har gjort kan du förnimma kärleken och hantverksskickligheten som ligger bakom. Det är detta skönhetskoncept vi kommer att presentera på mässan; en ateljé full av idéer, samma känsla som i vår egen studio.”