Flytten öppnade upp för förändring

På ena halvan av kontoret finns ergonomiska arbetsplatser. Fotograf: Bert Leandersson
Konferensrummens tema är kopplade till respektive produkt inom företaget. Fotograf: Bert Leandersson
De mindre samtalsrummen är döpta efter nordiska städer. Fotograf: Bert Leandersson
Inredningskonceptet har en tydlig Beiersdorf-identitet med nordisk anpassning. Fotograf: Bert Leandersson
: De gemensamma ytorna övergår från tysta till sorliga zoner. Fotograf: Bert Leandersson
Det nya kontoret är yteffektivt och aktivitetsbaserat med varma och kalla färgskalor. Fotograf: Bert Leandersson
När man flyttade till nytt kontor blev förändringen genomgripande, här har man fantastisk utsikt. Fotograf: Bert Leandersson

När Beiersdorf flyttade till nytt kontor blev förändringen genomgripande och gav möjlighet till ett nytt arbetssätt. Medarbetarna var involverade i hela processen och resultatet blev ett yteffektivt och aktivitetsbaserat kontor med tydlig Beiersdorf-identitet i nordisk tappning.

 

Text: Hanna Engström

Beiersdorf hade växt ur sina lokaler och det var dags för nytt kontor. I processen tog man hjälp av Resultat Projektledning som tog ett helhetsgrepp på flytten. I samarbete med Gestalt Arkitektur, och utifrån en behovsanalys och förändringssamtal, hittade man rätt tillsammans och utarbetade en ny planlösning.

En bra inredningsaffär

Ergona projekt AB anlitades tidigt för att kalkylera, upphandla och samordna. Med mood boards och skisser samarbetade Ergona med Gestalt och Resultat för att förverkliga Beiersdorfs önskemål om inredningen.

  • Vårt fokus är att skapa den bästa affären för kunden i fråga om funktion, kvalitet, ergonomi, teknik och naturligtvis kostnad, betonar Nicklas Åberg, Ergona Projekt AB.

Nordisk anpassning

Den befintliga designmanualen från Tyskland gick i blått, vitt och grått i linje med Nivea.  Gestalt Arkitektur engagerades och skräddarsydde inredningskonceptet för en tydlig Beiersdorf-identitet med nordisk anpassning. Man de valde att dämpa färgsättningen och få fram mer värme. Baserat på associationer till hur man använder Beiersdorfs produkter togs konceptet ”Sand&Snö” fram.

  • Vi arbetade med både varma och kalla färgskalor. Vi sökte ett tydligt nordiskt uttryck där vi tog fasta på naturmaterial som ull, läder och trä. Såväl möbler som textilier skulle upplevas lätta, ljusa, böljande och organiska, berättar Cecilia Kassmyr arkitekt SAR/MSA.

Tillfälle till organisationsförändring

I samband med flytten såg man även över sitt arbetssätt och resultatet blev ett yteffektivt och aktivitetsbaserat kontor. Ena halvan blev publik med reception, konferensrum och utställningsyta. I andra halvan placerades ergonomiska arbetsplatser och gemensamma ytor som övergår från tysta till sorliga zoner. Medarbetarna på Beiersdorf var delaktiga i utformningen och under hela processen hade man ett bra internt informationsflöde.

  • Tack vare det interna engagemanget blev det ett riktigt fint kontor, intygar Maria Steen, projektledare på Resultat Projektledning som guidade Beiersdorf genom varje steg i processen, från att leta lokal till praktiska lösningar och slutligen inflytt.