GREENHOUSE 2020 - Originellt, innovativt och hållbart del 1

En stunds vila på Besitt i HDK Valands monter. Besitt är skapad av Carolina Härdh och Emeli Höcks av ostronskal och utmanar rådande normer inom möbelindustrin.
Hortus, en mycket liten trädgård för storstadslivet och för lite natur inne, enligt Clara Costes på trä- och möbelhantverk vid Grebbestads Folkhögskola. Smarta dörrar som trycks inåt och sedan dras åt sidan. Finlir!
Liksom tidigare år fanns många kreativa lösningar från Borås Textilhögskola på plats varav en del i experimentellt vävande! Här en underbar textil skulptur av Darja Nordberg. Samlingsnamn var Textil Matter.
Hos Malmstens visade Anna Engvall sina gymnastikmöbler inspirerade av plint, bock och bänk i sin design av utemöbler i samarbete med Nola. Ett bord, två pallar och en bänk får plats på en eu-pall. Robust i furu, pigmenterad lasyr och pulverlackat stål. Kanske vid en förskola?
David Derksen från Rotterdam visade sin sparsmakade design med olika former, uttryck och material som sten, rostig plåt och trä, i möbler, belysning och objekt och som i den luftiga rumsavdelaren i lärkträ. Snyggt!
Spelbord i rokoko, tillverkat av Mathilda Storvik i utbildningen i möbelsnickeri vid Träakademien i Kramfors. I skivan furu, alm, lönn och valnöt. Stommen är målad med traditionell linoljefärg och skivorna ytbehandlade med schellack.
Rodret är en modern variant av en gammal favorit, nu med en dold förvaringslåda i sitsen. Designer är Emelie Sjöberg, Amanda Fallberg och Lovisa Finnström. I montern träffade jag Ludvig Henriksson, en av hantverkarna till Rodret och från Tibro Hantverksakademi, som samarbetar med Folkuniversitetet Artcollege.
Industridesign på Lunds universitet ställde ut en rad intressanta, underfundiga glasföremål. Scent av William Theorell är en luftförbättrare i återanvänt glas för en omtyckt doft – här rosmarin. Med den övre lösa delen kan du kontrollera intensiteten i doften.

Greenhouse är alltid intressant. Här anades en tydlig målmedvetenhet och samtidigt egensinne. Egna idéer och projekt drivs envist igenom utan att snegla på marknaden. Skolor ger ofta också vissa ramar. Det kan vara ett material som alla ska arbeta med eller ett koncept man vill se hur eleverna tacklar. Hållbarhet var i fokus överallt i de ambitiösa projekten och stämningen positiv. Del 1 av 3

Text och foton: Sylvia Hardwick

Mycket var innovativt och engagerande. Det var också många besökare som botaniserade bland de finurliga alstren och hoppeligen togs kontakter för framtiden, också med de enskilda utställarna som lagt ner en bra slant för att delta. Här finns ju morgondagens designer som behöver det etablerade för att komma vidare. Steg i den riktningen är att flera möbelföretag liksom förra året samarbetat med elever i projekt.

Kreativt och vitalt

Textilhögskolan i Borås utmärkte sig åter med sitt experimentella vävande som bland annat resulterade i flera textila skulpturer med mycket personlighet. På Konstakademin i Köpenhamn lanserade en elev på designlinjen den bortglömda flagglinan som ett material för möbeldesign. HDK Valand visade hur en målad bänk i knottrigt trä fick en egen charm och på samma skola hade två innovativa elever skapet en bänk av ostronskal. En studio i Shanghai visade hur en sällsynt vacker, platt ”solfjäder” blev en skålformad stol. Och Träcentrum visade en rad originella pallar i alla möjliga material och former.

Gediget och hållbart

i trä Träcentrum som utbildar elever från Jönköpings universitet presenterade grupparbeten med hållbara produkter i plywood liksom samarbete med designer i Brasilien, i trä och läder med inspiration från folk i Amazonas. Projektet Arkipelago på KTH Arkitektur i Stockholm har fortsatt. Nya, roliga och uppfinningsrika stolsformer visades, alla i ljus ask. På Konstfack hade man arbetat med trä och läder i projektet Cows and trees och resultatet var en rad välgjorda möbler med miljötänk i botten. Och hos Malmstens presenterades en rad robusta möbelgrupper med stadiga bänkar och bord i furu, lämpliga för skolor och ”dagis".