Swedish Brand Award går till IKEA

Foto: IKEA

IKEA fortsätter att vara det starkaste varumärket på möbel och inredningsmarknaden i Sverige, det framkommer i Evimetrix konsumentundersökning Swedish Brand Award.

”Bakom IKEA kommer Mio och Jysk i nämnd ordning. Så har det också sett ut sedan ganska många år nu”, säger Peter Wissing, ansvarig för mätningen på Evimetrix.

IKEA är också starkast på de flesta mätta varumärkesattributen, utom kvalitet, där Mio får lite högre betyg.

Varumärkesstyrkan som utgör grunden för utmärkelsen Swedish Brand Award bygger på måtten Nöjd Kund Index (NKI) och kännedom. Genom att väga de här två måtten mot varandra blir det möjligt att jämföra olika varumärken oberoende av storlek och det ger ett rättvist resultat som tar hänsyn till både hur omtyckt och hur välkänt ett varumärke är.

IKEA är och har länge varit kända av så gott som alla. Det är först på senare år som konkurrenterna kommit ikapp, men det är fortfarande så att IKEA är allra mest känt och i kombination med deras nöjda kunder tar de åter hem titeln Sveriges starkaste varumärke i kategorin.

Totalt är det 1 255 konsumenter som uttalat sig om de olika möbel och inredningskedjorna.

Förutom IKEA, Mio och Jysk är varumärken EM, Svenska Hem och Svenssons i Lammhult med bland mätta märken.

Evimetrix Swedish Brand Award täcker i år totalt ca 400 varumärken i drygt 30 kategorier.