Marbodal - jordnära och lugnande naturfärger till köket

Marbodalkök i den populära kulören Tall. Foto: Karl Anderson, Stylist: Christina Breeze

Vitt har under lång tid varit den klart dominerande färgen i köket, men nu syns ett tydligt trendbrott enligt ny statistik från Marbodal. Fler och fler väljer jordnära och lugnande naturfärger till köket. Några av de mest populära bland Marbodals kulörer är den beigea färgen Sand och gröna Tall som lanserades tidigare i år.

Att allt fler och fler väljer att ta in färg i köket är en trend som växt sig stark under de senaste åren. Detta bekräftas tydligt av ny statistik från Marbodal. 2018 såldes ca. 70% av en av deras mest populära köksluckor, Arkitekt plus, i färgen vitt och resterande 30% i färg. Denna siffra har nu ändrats markant till att det i dagsläget säljs lika många luckor i färg som i vitt. Att färg har flyttat in i köket är ett faktum.

 

bild
Foto: Karl Anderson, Stylist: Christina Breeze

 

- Trenden med det helvita köket har avtagit under de senaste åren och vi ser tydligt att fler väljer kök i jordnära mer dova färger. Jordnära färger för oss närmare naturen och ger en mjuk och lugnande känsla. De gifter sig också bra med naturmaterial och detaljer i trä och sten, säger Herman Persson, designchef på Marbodals moderbolag Nobia AB.

 

bild
Foto: Karl Anderson, Stylist: Christina Breeze

 

Detta är de mest valda kulörerna – Harmoniska och rofyllda naturfärger toppar

Bland Marbodals kulörer är det två som sticker ut och är lite extra populära. Den beigea kulören Sand samt den gröna kulören Tall, som på köket i bilden ovan och nedan. Båda ingår i Marbodals färgserie Jordnära. Av de nya färgerna i serien Jordnära så väljer 4 av 10 färgen Tall.

bild
Foto: Karl Anderson, Stylist: Christina Breeze

- Det vita köket i olika varianter kommer alltid vara ett säkert val för många, men om 2010-talet var det vita kökets decennium så tror vi att 2020-talet kommer vara betydligt mer färgglatt. Vi tror även att de som ändå går på det vita spåret kommer välja mer brutna, varma vita nyanser. Trenden med mer färg ser vi tydligt i vår försäljning men även när vi spanar mot andra designers och leverantörer och i övrig omvärldsanalys, säger Herman Persson.