Konst och Natur i högsätet i hjärtat av Santa Monica

Husets baksida glöder i nattljuset genom trädkronorna. Foto: Taiyo Watanabe

Inbäddad i Santa Monicas kanjon smälter denna bostad sömlöst in i sin trädbevuxna omgivning – ett hem som samtidigt fungerar som kuliss för en konstsamling av världsklass.

Översättning: Simon Matthis

Arkitekterna Kristopher Conner och James Perry från Conner + Perry Architects, specialiserade på organisk arkitektur, fick i uppdrag av ett par, djupt rotat i Los Angeles, att designa ett hem som skulle vara anpassat till både deras familj och livsstil, samtidigt som det skulle visa upp en konstsamling av världsklass och smidigt smälta in i älskad del av Santa Monicas kanjon.

 

bild
Conner + Perry delade av biblioteket/mediarummet från det centrala rummet genom att sätta in en fristående tv-konsol av trä och en konstvägg, vilken skapar en intim känsla samtidigt som öppna sambandet bibehålls. Foto: Taiyo Watanabe

Genom att låta sig inspireras av tomtens omgivande ek- och eukalyptusträd har arkitekterna designat en bostad som möjliggör reflektion, öppenhet och lugn. Till de viktigaste designinslagen hör fönstren som ramar in de majestätiska träden, förlängda baldakinliknande, utkragande taksprång och fackglasväggar som öppnar upp mot en centralt placerad innergård för att erbjuda den perfekta balansen mellan inne och ute.

 

bild
Landskapsarkitekten Case Fleher har planterat prunkande växter som speglar kanjonens atmosfär. Här syns en blandning av inhemska arter med praktfulla växter som fanns på den ursprungliga platsen, som Chamaerops som ses till höger i bilden. Foto: Taiyo Watanabe

 

Varje siktlinje i huset har utformats för att helt fångas upp av antingen natur eller konst. De ursprungliga planerna för huset togs fram av John Lautnes skyddsling, arkitekten Duncan Nicholson, och han har berett marken för Kris och James, som tidigare arbetat på Nicholsons kontor, vilka slutfört och förbättrat projektet, trots Duncans alltför tidiga bortgång.

bild
Foto: Taiyo Watanabe

 

Parets förkärlek till grannskapet och dess majestätiska träd gjorde att de ville återanvända eukalyptusvirke som hittades på tomten till utemöbler och inslag av nyckelbetydelse i huset, till exempel till de stora entrédörrarna.

 

bild
Det nedsänkta vardags- rummet intill den öppna matsalen öppnar upp mot den bakre uteplatsen och trädgården. Målningen ”Granddaughter” av Charlie White kan ses ovanför eldstaden. Foto: Taiyo Watanabe

 

Därför valdes fasadmaterialen till det nya hemmet ut med hänsyn till hur organiska de var, deras förmåga att åldras på plats och klimatkompatibilitet. Som ytskikt används till exempel förkolnat trä (Shou Sugi Ban), koppar, synligt stål och betong.

 

bild
Inredningsarkitekterna Olivia Williams och Matt Merrell har omsorgsfullt designat interiören. Det öppna köket och matsalen bjuder på många lyxiga inslag, såsom ett separat grovkök och skafferi bakom de skräddarsydda träpanelerna, bänkskivor av Calcutta-marmor och en nästan fyra meter lång köksö av marmor med integrerat handfat av sten och patinerad mässing. Ovanför matsalsbordet hänger en ljuskrona av Murano-glas. Foto: Taiyo Watanabe

 

Interiörmaterialen valdes ut för att återspegla naturen utanför. Bland annat en mix av grå massangiskalksten och fransk ek till golvet, liksom patinerad mässing, inslag av svartnat stål och ett brett spektrum av marmorkvaliteter och kakel, däribland konstkakel av Lubna Chowdhary.

 

bild
Glasdörrar på varsin sida av köket och matsalen öppnar rummet mot landskapet. Foto: Taiyo Watanabe

 

 

För kunderna, som båda växte upp i grannskapet, var möjligheten att delta i designprocessen och bygga ett hem för deras imponerande konstsamling en dröm som gick i uppfyllelse. För Conner + Perry representerar hemmet exakt vad kunden ville ha – en perfekt upplevelse av en inomhus- och utomhusmiljö i ett Kalifornien där allt känns öppet och samlat.

 

bild
I husets största badrum finns His- och Hers-kommoder, golv av Calcutta-marmor med golvvärme, ångdusch, bubbelbadkar, bänkskivor och stänkskydd, vägg-tillvägg-speglar samt skjutdörrar. Foto: Taiyo Watanabe

 

– De beskriver båda huset som att det har en magisk eller mystisk kvalitet, vilket möjliggör ljus att komma in i rätt ögonblick, liksom trädens skuggor och en lugnande spegeleffekt, säger Kristopher Conner.

 

bild
I barnkammaren förstärker de skräddarsydda tapeterna och det nischlösa hörnfönstret med utsikt över atriumträdgården känslan av att bo mitt bland träden. Foto: Taiyo Watanabe

 

bild
Poolen har en kakelkant av Heath Ceramic och kringgärdas av grå massangiskalksten. Foto: Taiyo Watanabe

 

bild
På övervåningen kan man genom raden av skjutfönster (till vänster) se ut över gården med poolen, medan glasväggen med dubbel höjd (till höger) skapar en intim rumslig relation med ekarna i atriets trädgård. Foto: Taiyo Watanabe

 

bild
Det stora sovrummet, med vintage-möbler och skräddarsydda träpaneler av ek som döljer förvaringsutrymmen, får en förlängning genom de skjutbara glasdörrarna och bjuder på vidsträckt utsikt över kanjonen och havet. Foto: Taiyo Watanabe

 

bild
”The Perch” med en skräddarsydd dagbädd av eucalyptus fastkilad mellan de två sovrummen. En rofylld plats som lockar till meditation och ”lounging”. Foto: Taiyo Watanabe

 

bild
En stor Gus Van Sant-målning tar plats framför skjutdörrar av glas och aluminium som vetter mot poolen på innergården. Foto: Taiyo Watanabe

 

bild
På framsidan av bostaden välkomnas man av ek- och eukalyptusträd som präglar det lokala landskapet. Den flyghangarliknande garageporten ”försvinner” i fasaden när den är stängd. Foto: Taiyo Watanabe

 

​​​​​​​bild