I år presenterar Formex vårens trender i en digital guide

Bild: Stockholmsmässan

Formex digitala trendguide Formex Trends för vår/sommar 2021 har släppts. Det handlar om tre tydliga trendteman och det är – ”Scientific”, ”Pure” och ”Amorphous”.

Inför varje mässa producerar Team Formex vanligtvis en trendrapport som presenteras på pressfrukosten men i år är det annorlunda, istället har Formex tagit fram en digital trendguide.

De tre trenderna är ”Scientific”, ”Pure” och ”Amorphous”. I trenden ”Scientific” är stilen naturligt och tidlöst. Färgerna är en beige bas med blekt grön, röd och blå och med en avsaknad av vitt. I hemmet står åter bokhyllan centralt och symboliserar kunskap. Trenden ”Pure” är en uppföljning på förra säsongens Transluscent-trend och strävan efter att må bra och hitta lugnet i meditation, yoga och mindfullness. Stilen är ljusa toner, stillhet med dagsljus och ljus. I ”Amorphous” är det vårt närområde och det lokala som står i fokus. Naturliga färger möter artificiella. Färgerna är kulörta och något smutsiga pasteller, basen är svart.

En trend som har förstärkts den senaste tiden är ”Scientific”

–Vi boar och inreder samtidigt som vi strävar efter att förlänga användningstiden för våra produkter och inredning. Varje produkt utvärderar vi noga för att försäkra oss om att göra bra val ur hållbarhetssynpunkt, berättar Sara Ek, projektledare Formex.

–Säsongens trendguide för vår/sommar 2021 är självklart präglad av den speciella tid som råder. Vi har fått ställa om och nu förstår vi att vi ännu inte ser slutet på den tiden. Samtidigt blickar vi framåt, vi har valt att kalla säsongens rapport för Hope – det handlar om hoppet om att vetenskapen ska styra oss rätt och att vi ska sträva efter en bättre balans i smått och stort i samklang med naturen och att ansvar, lust och kreativitet får plats när vi utforskar framtiden, avslutar Sara Ek.