The Crown Jewels av Åsa Stenerhag

Foto: Massproductions

Massproductions presenterar sin tredje tolkning ur serien The Crown Jewels, där fyra kreatörer blivit tillfrågade att förnya utslitna Crown Armchairs. I den senaste versionen har den svenska konstnären Åsa Stenerhag skapat två Crown Jewels av delvis återvunnen textil. 

-    Jag ville framhäva stolens distinkta form. Iden kom ganska direkt att jobba med form kontra antiform även om processen tog många vändor för den svarta stolen innan jag slutligen gick tillbaka till grundiden. Jag har arbetat mycket med form, vare sig det gäller kläder eller skulptur så kändes naturligt att jobba utifrån det på olika sätt med Crown.

bild
Foto: Massproductions

Massproductions och Åsa Stenerhag har tidigare samarbetat i utställningen Alien Autopsy 2018 där stengodsskulpturer i organiska former och texturer av konstnären dekorerade bordsserien Landa. Denna gång är temat för samarbetet återbruk, i den ena versionen återanvänder Stenerhag tyget från en soffa som skulle kläs om, den andra versionen kläs stolen i ett stretchigt jerseytyg.

-    Jag valde att rama in och förstärka stolens siluett genom att sätta ett svart band längs alla kanter. Det blev en enkel uppdatering men ändå elegant och tidlös. Den andra blir mer som ett objekt, en skulptur. Det mjuka jerseytyget ”döljer” formen samtidigt som en helt ny siluett framträder. Den är skön att sitta i och ger en omfamnande känsla.

bild
Foto: Massproductions

Det kreativa skapandet har varit med Åsa sedan barnsben men tagit olika uttryck. Åsa Stenerhag arbetade i flera år inom mode som designchef på framstående varumärken såsom Filippa K och Toteme. Under de senaste tre åren har dock hennes fokus legat på konsten och främst keramik där hennes taktila, abstrakta och organiska formspråk kännetecknar de föremål hon tar fram. I studion i Vasastan arbetar Åsa med sin keramik, där omges hon av sina skulpturer. Men när hon inledde arbetet med Massproductions återvände hon till ett annat område hon var väl bekant med, textil.  

-    Jag ville återanvända material i den mån det gick och använde därför tyget till den bandkantade stolen från en gammal Massproductions-soffa som skulle kläs om. Den andra stolen blir en kontrast, likt en skugga av stolen.