ASKA låter moderna designklassiker få nytt ljus

Foto: ASKA Architects

I samband med höstens pressdagar har Trendgruppen PR, Nordens ledande representant för högkvalitativ inredning, renoverat en del av sitt showroom, som är beläget i centrala Stockholm. Uppdraget tilldelades arkitektkontoret ASKA och har omfattat lokalens kärna och samlingspunkt – matsalen. Genom att blicka ett sekel tillbaka i tiden har arkitekterna hittat nyckeln till att skapa en fångande atmosfär på en avgränsad yta, där nutida designklassiker exponeras i nytt ljus.

”I en tid där kvalité och hantverk ofta ifrågasätts i kombination med den moderna designen tycker vi det är viktigt att lyfta framgångsrika exempel på detta. Vi har alltid upplevt att mötet med de produkter som visas hos Trendgruppen känns speciellt, då designen är unik och nytänkande, samtidigt som utförandet håller en väldigt hög nivå. Vi ville lyfta vissa av dessa kvalitativa produkter utförda i modernismens anda och det föll sig därför naturligt att blicka tillbaka till Bauhaus-eran. Kanske den första och mest prominenta plattformen för detta designsegment”, säger ASKA-delägaren och arkitekten Polina Sandström.

bild
”Idag tar vi ofta den avskalade, minimalistiska designen, moderna material och funktionella detaljer lite för givet. Genom att placera dessa utvalda produkter i en historisk kontext som påminner om industrialiseringen och modernismens födelse hoppas vi kunna visa dem i ett nytt ljus, och lyfta värdet av den teknik, material och design-influenser som föddes under denna tid”, säger ASKA-delägaren och arkitekten Madeleine Klingspor. Foto: ASKA Architects

Lärosätet Bauhaus existerade i Tyskland under perioden 1919-1933 och var en plats där den avskalade, nya designstilen modernismen skulle få möta 1900-talets höga ambitioner och möjligheter vad gäller den industriella tillverkningen och nya fabriksproducerade material. Som resultat av detta fick världen se nya materialmöten i möbler, exempelvis stålstommar klädda i tyg och läder. Ett arv som levt vidare och idag bl.a. syns i klassiker så som Karin och Jetson av Bruno Mathsson samt stolen Sam av Sam Larsson, som alla går att hitta i utställningen hos Trendgruppen PR.

Detta tankesätt, att visa ett bredare spektrum vad gäller materialkombinationer och taktila uttryck, är något som arkitekterna velat synliggöra även i en större skala och i rummet som helhet. De långsmala specialtillverkade speglarna som bidrar med en tydlig skärpa, reflekterar den skulpturala och mjuka formen av gardinen från Luxaflex. På samma sätt kontrasterar den släta ytan på bordsskivan i linoleum från Tarkett mot Ogeborgs ullmatta, som har en mer framträdande struktur.

Ytterligare en essentiell och unik del i Bauhaus-skolans doktrin var att arkitektur och inredning nu skulle läras ut tillsammans med konst. Ett steg i att göra ”finkulturen” allmän och tillgänglig. Som ett hommage till detta har man gjort plats i utställningen för ett större väggkonstverk, som integrerats i inredningen och arkitekturen. Konstverket, även det ritat av ASKA, utgörs av geometriska abstrakta former, och är inspirerat av den stora föregångaren inom den modernistiska konsten – Kazimir Malevich. Den varmbeige tonen ”Dusty Sand” och den skarpt röda ”Knubbly Ruby”, båda del i Nordsjös färgserie, tillsammans med vita och svarta accenter, fångar en färgskala som ofta förekom inom tidens framträdande konströrelser suprematismen och konstruktivismen. Formerna vävs sömlöst samman med såväl Wästbergs pendlade armatur ”w181 Linear” som stående armatur ”w164 Alto”, båda renodlade i sitt geometriskt enkla formspråk och monokroma färgsättning.

bild
ASKA-delägaren och arkitekten Polina Sandström och ASKA-delägaren och arkitekten Madeleine Klingspor. Foto: ASKA Architects

Synliga gör sig även den modernistiska erans influenser från Östasien. Under denna tid fick man uppsyn för det minimalistiska designuttryck som redan fanns där och blev en naturlig inspirationskälla för många designers under 1900-talets första hälft. I utställningen syns bland annat glaspartiet från Habo med den svarta smala stålramen, en ikonisk del av Bauhaus-byggnaden, som för tankarna till det traditionella japanska partiet Shoji. Tittar man i stället på skrivbordet Weave, handsnickrat av Ringvide, kan man se en koppling till vanligt förekommande tekniker som att bränna träytan svart och traditionell vävteknik.

bild
På den koncentrerade ytan är det tydligt att ASKAs mål varit att fånga Bauhaus-andan och skapa en dialog med samtida design. Foto: ASKA Architects