The Crown Jewels - Lezan Lurr

The Crown Jewels. Foto: Massproductions

Massproductions presenterar sin fjärde tolkning ur serien The Crown Jewels, där fyra kreatörer blivit tillfrågade att förnya utslitna Crown Armchairs. I den fjärde versionen har Lezan Lurr, kreatör och grundare av modevarumärket Namacheko, skapat två brutalistiska tolkningar av Crown Armchair som tillåts genomgå en formskiftning.

Utforskandet av bryggan mellan mode och design och formskiftningar utgör grunden i Lezans skapande, så även i arbetet med Crown Armchair. Resultatet är två tolkningar av stolen som utforskar sig själv och sin möjliga metamorfos, där nya fodral kan tas på och av den ursprungliga stolkroppen.

-Allt igenom antik mytologi till modern fiktion har formskiftning varit en del av historieberättande. Det beskrivs som en förbannelse, ren häxkonst och andra gånger som en superkraft. Detta blev utgångspunkten för mig när jag arbetade med Crown, jag ville hitta ett sätt att ge stolarna en ny form men med den ständiga möjligheten och lekfullheten i att återgå till sitt ursprungliga tillstånd. Detta översattes till att skapa fodral, som kan tas på och av. På så sätt introduceras stolarna in i den dagliga formskiftning som vi ägnar oss åt när vi klär oss, med möjlighet att ömsom framhäva, leka och upptäcka, ömsom gömma oss och återgå i vårt självutforskande, förklarar Lezan Lurr.

bild
Lezan Lurr.

 

Lezan Lurr är född i Kirkuk, Kurdistan men uppvuxen i Sverige. Samtidigt som hon slutförde sin ingenjörsutbildning startade hon och brodern Dilan Lurr 2016 det idag internationellt erkända modevarumärket Namacheko. Sedan dess har hennes kreativa yrkesbana breddats att även innefatta möbel- och inredningsdesign. Idag är Lezan bosatt i London. Skapande och förändring som en förutsättning för livets fortgång är något Lezan vuxit upp med.

-Jag växte upp lyssnandes till min fars berättelser i vilka han vid sju års ålder efter min farfars bortgång fick börja arbeta som guldsmed för att kunna försörja familjen. Vid sexton köpte han mark och byggde sitt eget hus själv. Möblerna och livsutrymmet designades och platsbyggdes av honom själv allt eftersom.

Lezan Lurr tog sig an stolarnas förändring på samma utforskande sätt. Den första stolen skalade hon på lager av skum och tyg, för att undersöka stolens kala konstruktion. Metallskelettet rengjordes genom sandblästring. CAD-ritningar skapades över den nya formen och sedan laserskars 12 delar i aluminiumplåt, vilka svetsades ihop och slutligen slipades fri från synliga skarvar.

bild

-Jag bestämde mig för att arbeta med materialen som stolens konstruktion består av. Crown består huvudsakligen en metallram, men även trä som ger stöd i botten, detta täcks sedan av skum och tyg. Jag ville använda de material som utgör kärnan i en produkt vi älskar men som i det här fallet inte var synlig, berättar Lezan Lurr.

Den andra stolens fodral består av genomfärgad träfiberpanel (valchromat) och utgörs av fyra separata delar som glider längs stolens sidor, sits och ryggstöd. Prototypen skapades i MDF, men vinklarna var hårda och inte särskilt bekväma. Utforskandet fortsatte. Valchromat böjs inte naturligt men Lezan kringgick detta i arbete med tunnare ark. Därigenom skapades ett böjt ryggstöd för mjukhet och bekvämlighet. De fyra delarna limmades och stiftades ihop för ett sömlöst utseende. Slutligen slipades och oljades stolen.

-Lezans tolkning får mig att tänka på bilder av Jeanne d’Arc. En nobel varelse som klär sig i en rustning och gör sig redo för en tuff dag på jobbet, Magnus Elebäck, vd Massproductions.

Bilder: Massproductions