Giulio Caponi - från journalistik till textilkonst

Giulio Capoin, matta. Foto:  Paolo Biava (andra bilden)
Giulio Capoin, matta. Foto: Paolo Biava (andra bilden)

Nyheterna i Linea Contemporanea har en gemensam utgångspunkt i användningen av naturmaterial från Italien.

Från journalist till textilkonstnär skapar Giulio Caponi mattor som fungerar som personliga berättelser, formade av minnen och poesi, och gjorda för hand.

Nystan av naturlig ull, färgad med blommor, rötter och bark, kombineras med filt, skisser och färger. ”Varje idé uppstår ur en känsla, ofta ur nostalgi”, säger Giulio Caponi. Han börjar med en akvarell på papper som första steg i sin process. Som före detta journalist, självlärd konstnär och poet använder han tråden för att knyta samman tankar och minnen. Varje stygn blir ett fragment av en berättelse, tråden böjer sig och vrider sig som för att hålla kvar ögonblick i tiden.

Mattdetalj “La Foglia: Linfa Vitale” och “Piazza d’Italia” – Giulio Caponi
Foto: Andrea Tortelli 

Caponi beskriver sina verk som sidor som bär berättelser bortom det skrivna ordet. Nålen är både ett redskap för skapande och för iakttagelse. ”För mig är broderi som att förstora ett ljudfragment av ett ord. Det är som att betrakta en konsonant eller en vokal under ett mikroskop.”

I sin ateljé gör han handbroderade mattor, ofta i grässting eller korsstygn. Motiven rör sig mellan landskap och abstrakta reflektioner. Materialen väljs med omsorg: filten kommer från Sydtyrolen, tillverkad av en grupp unga personer med funktionsnedsättning som föder upp får, klipper dem och tillverkar tyget för hand, som sedan färgas med rötter, frukt, blommor och grenar. Ullgarnet som används till broderiet kommer från Sardinien, spunnet för hand, med färger framställda av bland annat myrten, granatäppelskal och örter.


“Meglio che la Voce” matta – Giulio Caponi

Linea Contemporanea utvecklas som en pågående följd av verk. I Domino Dancing rör sig cirkulära former som ljusreflektioner; La Foglia: Linfa Vitale anknyter till tanken på näring och växande; Meglio che la Voce markerar ett skifte från direkt användning av poesi till utforskandet av naturens tema; Passatoia Mente Alata öppnar för fantasi, medan Piazza d’Italia reflekterar över arkitektur, minne och tolkning.

 

“Domino Dancing” matta – Giulio Caponi Foto: Paolo Biava

Processen förblir öppen: det finns alltid ännu ett stygn att sätta, ännu en tråd att följa.