Ett informellt samtal med konstnären om Talk Talk, den nya kollektion han lanserar tillsammans med Nani Marquina.
Din relation med Nani Marquina sträcker sig flera år tillbaka. Faktum är att detta är den fjärde kollektionen du designat för märket. Vad skulle du lyfta fram med den här relationen? Vad gör den speciell?
JH: Min relation med Nani Marquina bygger på ömsesidig beundran och en djup koppling till hantverk och experimenterande. Från början har vi delat visionen om att utforska nya former inom mattvärlden, alltid med ambitionen att skapa något annorlunda. Nani och hennes team har en exceptionell känslighet för material och processer, vilket har gjort varje samarbete till en berikande dialog mellan mitt kreativa universum och deras textila expertis.
I tidigare samarbeten användes mattan som en duk. Vad har förändrats? Nu är tillvägagångssättet närmare produktdesign snarare än att bara designa en matta.
JH: I den här kollektionen är mattan inte bara en grafisk yta utan ett tredimensionellt objekt som definierar rummet. Fokus har legat på volym, textur och djup, och vi har rört oss bort från ett måleriskt koncept mot en mer arkitektonisk utforskning. Designen är inte begränsad till en bild; istället erbjuder den en sensorisk och strukturell upplevelse i miljön.
Det finns också en vacker aspekt i denna kollektion: mattan tar formen av en människosiluett och skapar en slags skugga i rummet. Detta tillför en mer surrealistisk dimension och låter mattan, med lite fantasi, anpassa sig och skapa ett magiskt ögonblick i sin omgivning.
Skalan på produkten har också förändrats. Hur kan denna matta användas? Komposition/system för att definiera utrymmen.
JH: Den här kollektionen introducerar ett modulärt och flexibelt tillvägagångssätt. Det är inte bara en enskild matta utan ett system som möjliggör kompositioner baserade på rummet och användarens behov. Det kan definiera områden, tillföra djup till ett rum eller till och med fungera som ett skulpturalt element i ett hem eller offentligt utrymme.
Färgval är en mycket känslig aspekt för både dig och Nani Marquina, och detta är första gången ni designar en helt monokrom produkt tillsammans. Hur valdes färgerna?
JH: Som konstnär och designer har färg alltid varit en nyckelkomponent i mitt arbete. I detta fall kommer beslutet att arbeta med en monokrom palett från en strävan efter renhet och tidlöshet.
För att välja en färg måste man verkligen förstå hur den fungerar. Genom de målningar jag utvecklat de senaste åren har jag mer och mer insett att färg måste vara avgörande för att fånga känsla och tillföra större narrativ djup. I denna kollektion har vi utforskat nyanser som framhäver textur och form, där ljuset spelar en grundläggande roll i hur designen uppfattas. Det var en noggrann urvalsprocess där varje nyans behövde tillföra djup utan att förlita sig på grafisk kontrast.
Var denna kollektion designad av en designer eller en konstnär?
JH: Jag ser ingen skillnad mellan konst och design; det handlar helt enkelt om funktion. När det gäller en matta är denna skillnad ännu mindre relevant, eftersom man – som jag – använder ett måleriskt element från sitt eget universum för att skapa ordning i rummet och skapa ett magiskt ögonblick. I detta avseende passar kollektionen inte in i någon specifik kategori utan representerar snarare en kreativ utforskning som naturligt blandar båda disciplinerna.