Svensk industri har idag stora utmaningar med kompetensförsörjningen eftersom yrkesutbildningarna inte levererar tillräckligt många utbildade personer till branscherna. Mot bakgrund av detta har Trä- och Möbelföretagen (TMF) och Grafiska Företagen tagit fram en rapport med sju förslag för att förbättra situationen.
Enligt Henrik Smedmark, utbildningspolitisk expert och ansvarig för kompetensförsörjning på TMF och Grafiska Företagen, grundar sig dagens brist på förändringar i utbildningssystemet under 1990-talet, då antalet elever på industrirelevanta utbildningar minskade.
– Om inga förändringar sker kommer dagens brist på yrkesutbildad arbetskraft som är på 150 000 personer att dubblas inom 10–15 år, säger Henrik Smedmark, som beskriver situationen som allvarlig.
Kompetensbristen är särskilt märkbar i branscher som kräver specifik yrkeskunskap, exempelvis träindustrin och den grafiska branschen. Företag tvingas i många fall utbilda personal internt, vilket tar resurser från den ordinarie verksamheten och påverkar produktionen.
– Att vända den här utvecklingen kommer att kräva ett radikalt nytänkande som i mångt och mycket går ut på att både gymnasieskola och vuxenutbildning måste kunna spegla arbetslivet på ett bättre sätt än idag. Det innebär också att offentliga aktörer måste ta ett helt annat ansvar och att företag engagerar sig på ett nytt sätt, säger Henrik Smedmark.
I rapporten föreslås sju reformer för att stärka kompetensförsörjningen:
- Öka attraktiviteten för industriella utbildningar genom att förbättra kvaliteten och göra det möjligt att utöka utbildningarnas omfattning.
- Stärka erfarenhetsutbytet mellan utbildningar nationellt och internationellt för att sprida fungerande utbildningsmodeller.
- Reformera Yrkesvux så att fler kan ta del av bredare utbildningar som leder till fler yrkesroller, även för personer med gymnasieexamen.
- Utvidga försöksverksamheten med nationell yrkesutbildning med sikte på att etablera den permanent och ge Myndigheten för yrkeshögskolan resurser för detta.
- Stötta företagens arbete med kompetensutveckling, bland annat genom att ge ESF-rådet i uppdrag att prioritera yrkeskompetens.
- Utveckla ett lärlingssystem som utgår från arbetsmarknadens behov och som fungerar för både företag och lärlingar.
- Underlätta för fler försöksverksamheter för att pröva nya lösningar.