nhow – Berlins nya designhotell med musikprofil

Konferenscentret har flera olika mötesrum och utsikt mot floden Spree genom fyra och en halv meter höga fönsterpartier. Med en total yta på 964 kvm rymmer konferensrummen cirka 600 personer. Foto: NH Hoteles
Sextio procent av hotellets rum har utsikt mot floden Spree. Här ser vi ett av rummen i det östra tornet, som har ett genomgående rosa färgtema. Foto: NH Hoteles
Hotellets musiktema är mer påtagligt i vissa av rummen. Här ser vi ett av annexrummen uppe på taket. Stora glaspartier mot floden Spree ger ett generöst ljusinsläpp. Foto: NH Hoteles

Berlins nyinvigda hotell med musikprofil ska avspegla den tyska huvudstadens sprudlande kreativa sida. Byggnaden som har sin förebild i en byggkran är ritad av den ryske arkitekten Sergej Tchoban. För inredningen har man anlitat New York designern Karim Rashid.

Hotellet ligger i stadsdelen Osthafen. Det utgör ett starkt blickfång med sitt läge precis intill floden Spree och med sin effektfulla spegelblanka utbyggnad som hänger ut över vattnet. Platsen, där floden en gång delade Berlin i Öst och Väst, utgör idag epicentrum av den tyska huvudstadens kreativa kultur- och musikdistrikt i och kring Kreuzberg och Friedrichshain, i området som fått namnet Mediahafen på grund av sin täta population av medieföretag. Närmaste grannar till hotellet är MTV Europa och filmbolaget Universal.

I uppdraget för såväl arkitekten som för formgivaren låg direktivet att byggnaden ska återspegla den omkringliggande industriella arkitektur och den ursprungliga prägeln av fabriks- och hamnområde samt förena detta med den nutida optimism, originalitet och kulturella mångfald som kännetecknar stadsdelarna idag.

– Min vision var att sammanföra teknik, visuella effekter, färg och material samt andra behov som bidrar till ett enklare mer ordnat liv utan onödiga saker och skapa en omgivning där sinnligheten framträder, beskriver formgivaren själv sitt arbete med inredningen.

Lockas av den digitala världen

Karim Rashids design är inte enbart visuellt effektfull. Gatuplanets golvbeläggning i entrén och foajén är tillverkat av ett gummimaterial som är halkskyddsbehandlat, slittåligt och lätt att rengöra. Vidare är den ringlande infällda takbelysningen i receptionen inte bara en estetisk detalj utan ger också ett dämpat och skyddat ljus med stor spridningseffekt utan att vara bländande, för att ge några exempel på praktiska funktioner.

Men visst ska det medges att Rashid gärna prioriterar den mentala upplevelsen. Den rosaklädde formgivaren söker ständigt åstadkomma miljöer där sensualismen ges gott om utrymme och där sinnen stimuleras maximalt. Inte sällan hämtar han inspiration och förebilder från den digitala världen.

– Jag frågar mig alltid om den fysiska tillvaron kan vara lika experimentell, lockande, berörande och personligt utformad. Det var en sådan miljö som jag försökte skapa med inredningen på nhow Hotel i Berlin. En omgivning som samexisterar med den datorstyrda digitala “info-stetiska” världen, förklarar stjärndesignern med ett av sina många självuppfunna ord.

Karim Rashid hävdar med sitt typiskt poetiska uttryckssätt att ett ”vackert hotell omfamnar mänskliga behov, önskningar och vanor”, något som han haft i åtanke in i minsta detalj med inredningen där hans ledord har varit komfort och positiv energi.

Byggkran med takterrass

”Kranhaus an Osthafen” (”Byggkranen i Östra hamnen”) som hotellet heter på tyska, består av två stycken u-formade komplex om sju våningar vardera, som öppnas med en terrass mot floden Spree. De båda enheterna binds samman på markplanet med en längsgående glaskonstruktion, och varje våningsplan är dessutom sammanlänkat med den andra sidan med en smal korridorbrygga.

På taket till den västra enheten finns en tillbyggnad med ytterligare tre våningar. De tio våningarna rymmer totalt 307 rum, inklusive några mindre loger, en presidentsvit och tio rum anpassade för funktionshindrade.

Visuellt kombinerar huvudbyggnaden ett ekonomiskt och rigoröst uttryck, med fasad i roströd klinker med det desto mer verkningsfulla blänkande annexet i glas och metall, som ska symbolisera själva kranarmen. Hotellets helhetskoncept ska avspegla det nutida pulserande, kreativa och kosmopolitiska Berlin. En vägg har målats av Berlins unga graffitikonstnärer, med ett motiv inspirerat av Berlinmuren och östra Berlin.

Hotellet har även en fullt utrustad inspelningsstudio, som drivs i samarbete med det legendariska Berlin Hansa Studios, och musiker på besök kan beställa en gitarr genom rumsservicen, om andan faller på att komponera låtar på rummet.

Vidare har hotellet kryddats med moderna skulpturer, designobjekt och multimediainstallationer, och man kommer kontinuerligt att anordna konstutställningar och andra kulturella evenemang.

Inredning som varieras

De två tornen som de kallas, egentligen sidoflyglarna, har skilda färgskalor för att tillfredsställa olika behov. Det östra tornets rum har en skala som beskrivs som soluppgång eller solnedgång med varma guldtoner samt stärkande och uppfriskande rosa (givetvis!). Det västra tornet med Technolux-rummen har en svalare färgskala i grått, blått och rosa.

Slutligen har rummen i den översta tillbyggnaden, med fri utsikt över floden Spree och det omgivande hamnområdet, givits en genomgående lugn och rogivande färgskala som är tänkt att passa affärsmän eller gäster som söker en stilla tillflykt.

Hotellets inredning kommer dessutom att bytas ut tre gånger om året för att ge ett intryck av ständig förnyelse. Varje gång detta sker kommer man att fira händelsen ordentligt med speciella fester med konserter och modevisningar.