Gärsnäs utökar målgruppen

Foto: Gärsnäs

Gärsnäs är ett skånebaserat familjeföretag som länge tillverkat designmöbler som är mycket uppskattade bland arkitekter och andra aktörer inom contract-branschen. Nu satsar företaget för första gången på att sälja möbler direkt till konsument. I samband med detta anlitas PR- och kommunikationsbyrån Grand Relations – en av Skandinaviens ledande PR-byråer inom design, arkitektur och livsstil – för att ta fram PR- och kommunikationsstrategin för den nya satsningen. 

Att Gärsnäs väljer att vända sig till konsumentmarknaden är ett naturligt val, då man ser en kraftigt ökad efterfrågan på sina möbler – och svenskproducerad design överlag – från just konsumentledet. Initialt kommer fokus att läggas på den skandinaviska marknaden, men målet är att växa organiskt även på den internationella konsumentmarknaden. 

Gärsnäs arbetar bland annat med ledande formgivare så som David Ericsson, Matti Klenell, Inga Sempé, Pierre Sindre, Nina Jobs, TAF Arkitekter, Färg & Blanche. Samt förstås Åke Axelsson som formgivare och ägare sedan 2003. Axelsson har sedan 1963 skapat flera designklassiker för Gärsnäs som fortfarande lever kvar och är storsäljare än idag.  

– Genom att vi nu breddar oss och tar ytterligare steg in på retailmarknaden kommer vi att kunna erbjuda designmöbler från vår högkvalitativa svenska produktion till fler målgrupper än tidigare. När efterfrågan på svensk design växer ska Gärsnäs kännas som ett naturligt val, säger Dag Klockby, VD för Gärsnäs. 

 

bild
Anna Klockby, Dag Klockby & Åke Axelsson

Grand Relations är en strategisk PR-byrå med inriktning på premiumvarumärken inom design, arkitektur och livsstil. Byrån grundades 2014 och har en stor ateljélokal vid Vasaparken i Stockholm. Lokalen som kombinerar kontor och showroom är inredd av den prisbelönta inredaren Louise Liljencrantz. Utöver det nya samarbetet med Grand Relations har Gärsnäs som en del i den nya affärsstrategin också tagit in Kurt Tingdal, tidigare ägare och VD för Offecct, som ny styrelseordförande. 

 

bild
Prisbelönta stolen Madonna av David Ericsson

För att också leva upp till konsumenternas ökade krav på hållbarhet och transparens kring miljöaspekter har Gärsnäs lagt ribban så högt som möjligt för sitt klimatåtagande – 2009 blev de certifierade inom ISO och 2030 ska man vara helt klimatneutrala och cirkulära. Det löftet vilar på tre huvudsakliga pelare: 100 procent cirkulär design med ett stort fokus på såväl produkternas livslängd som på att designa dem för att de enkelt ska kunna renoveras, återställas eller uppgraderas, 100 procent ansvarsfull erbjudande där ambitionen är att erbjuda alla kunder en proaktiv plan för skötsel och underhåll genom produktens alla livscykler samt 100 procent förnybar energi i hela produktionskedjan.