Bernadotte & Kylberg och Nordic Nest lanserar globala varumärket NJRD

Foto: Lasse Fløde

Designduon Bernadotte & Kylberg och Nordic Nest bryter ny mark tillsammans genom att lansera det nya globala design- och livsstilsvarumärket NJRD. Med fokus på det skandinaviska designarvet, minimalism, funktionalitet och grafiska detaljer presenteras nu NJRD:s första kollektion som består av tuftade och vävda mattor, en porslinsserie i fyra färger och följsamma plädar tillverkade av återvunnen bomull. Genom Nordic Nests globala och marknadsledande position inom skandinavisk design kommer försäljningen och distributionen av NJRD nå ut till över 70 länder redan från start.

– Med NJRD har vi till fullo kunnat förverkliga våra visioner som formgivare och bygga ett helt nytt design-DNA. Det var en ny upplevelse att ständigt ifrågasätta och fördjupa och bolla dessa idéer med oss själva och Nordic Nest, och vi är glada och stolta över att nu få presentera det nya varumärket tillsammans, säger formgivaren Carl Philip Bernadotte.

 

bild
Som ytterligare ett led i att förverkliga sin vision om att stärka skandinavisk design på den internationella designscenen, har NRJD anlitat den norska stylistduon Kråkvik & D’Orazio för att skapa de första inspirationsbilderna. Foto: Lasse Fløde

NJRD vill utforska det osedda i vardagen och framhäva vad som sker i de vilsamma mellanrummen genom att skapa design för skandinaviska stunder. Därför var det ett naturligt beslut att röra sig i det samtida formspråket, sprunget ur skandinavisk minimalism. Den skandinaviska naturen och livsstilen är central för varumärket och i den första kollektionen återfinns naturens färger och former på ett lekfullt och grafiskt sätt, i produkter som snabbt finner en naturlig plats i vår omgivning och våra hem.

 

bild
Foto: Lasse Fløde

För Bernadotte & Kylberg låg en stor del av glädjen med att skapa NJRD:s första kollektion i att följa den fysiska resan från skiss till färdiga produkter. De textila inslagen var givna sedan start, likaså de inbjudande färgerna som pryder varumärkets första servis.

NJRD är Bernadotte & Kylberg och Nordic Nests gemensamma varumärke, där designduon står för all formgivning. Bernadotte & Kylberg har tidigare skapat design för ledande svenska och internationella varumärken som till exempel Hästens, Georg Jensen, Stelton, Zwiesel. Designduon har tilldelats flera prestigefulla priser, bland annat TableWare International Award of Excellence 2020, Red Dot Award i kategorin ”High Quality Design” och German Design Gold Award.

 

Stark global närvaro från start

Namnet NJRD (uttalas ”Njord”) bygger på en ordlek sprungen ur nordisk mytologi och gudanamn, men varumärket har en otvivelaktigt modern framtoning i sina digitala kanaler.

Genom den digitala plattformen och partnern Nordic Nest får varumärket en stark global närvaro då den första kollektionen lanseras och når ut till 70 marknader på över 10 språk från start.

– Vi på Nordic Nest är väldigt glada över att ingå partnerskap med Bernadotte & Kylberg där vi tillsammans lanserar NJRD och ytterligare stärker vår position inom skandinavisk design och inredning, berättar Bank Bergström, vd på Nordic Nest.