Ny bok om Offeccts samarbeten med olika formgivare från hela världen

Bild: Offeccts

Nu kommer första boken om Offeccts samarbeten med olika formgivare från hela världen. Syftet är att berätta mer om både produkten och formgivaren, ett alternativt sätt att ge fördjupad kunskap om tankarna, designen och hantverket bakom Offeccts sortiment i frånvaron av fysiska möten. Först ut är formgivaren Matti Klenell som precis lanserat nya moduler till soffsystemet Font tillsammans med Offecct. Boken åtföljs också av en film.

I det nya bokprojektet samarbetar Offecct med en rad namnkunniga kreatörer, så som designskribenten Petter Eklund, fotografen Björn Ceder och creative director Henrik Nygren. Filmen som åtföljer boken är gjord av dokumentärfilmaren Carl Javér.

”Vi vill skapa en sammanhållen berättelse om våra unika samarbeten med världsledande formgivare och ge en fördjupad upplevelse av våra produkter. Det är på sätt och vis ett slags missionerande, för att sprida kunskap och förståelse kring det arbete som ligger bakom riktigt bra design. När mässor och andra möten ställs in hittar vi andra vägar”, säger Maria Olofsson Karemyr, Brand Manager på Offecct.

Den bok som nu lanseras handlar om den svenske formgivaren Matti Klenell. Hans samarbete med Offecct startade i samband med renoveringen av Nationalmuseum i Stockholm i mitten av 2010-talet. Resultatet då var soffsystemet Font, lanserat 2018 och nu extra aktuellt med flera nydesignade moduler. I boken och i Carl Javérs film bjuds publiken in bakom scenen och får möta Klenell och Offecct mitt i arbetsprocessen.

Klenells design är alltid ledig i tilltalet, skriver Petter Eklund: ”det mesta verkar ha kommit till i nyfikenhet. Saker blir till, liksom osökt”. Samtidigt finns en kritisk blick, inte minst när det gäller kvalitetsmedvetenhet och formgivarens ansvar att bidra till ett hållbart samhälle.

”Offeccts vision är att våra möbler ska präglas av tidlös design, goda materialval och cirkulärt tankesätt redan från starten i designprocessen. Det är naturligt för oss att samarbeta med formgivare som delar våra värderingar, och även att berätta mer om hur vi gör verklighet av vår vision”, säger Maria Olofsson Karemyr.