Fokus på hantverk i vårutställningen New Dawn

Jag ville skapa ett vitrinskåp som man kan möblera med och som har flera funktioner. Kvintett kan med fördel stå mitt i ett rum och användas som ett sideboard, säger Eva Schildt, formgivare. Foto: Svenskt Tenn

I årets vårutställning på Svenskt Tenn lanseras ett antal nya produkter från fem olika formgivare. Bland annat har Eva Schildt skapat ett sideboard med färgade glasskivor, Sara Söderberg har formgivit en frukostservis och Frida Fjellman har designat skulpturala vattenkaraffer i lekfulla färger.

Den 26 april öppnar utställningen New Dawn på Svenskt Tenn. Utställningens namn ”New Dawn” som på svenska översätts till en ny gryning handlar om framtidstro.

– Svenskt Tenn bjuder på en vårutställning som ger hopp och inspiration. Vi har valt att samla lanseringarna av fem olika samarbeten vid ett gemensamt tillfälle. Det rör sig om ett sideboard en frukostservis, vattenkaraffer, en stormlykta och en kollektion dukningstextilier, säger Thommy Bindefeld, Creative Director på Svenskt Tenn.

Sideboard Kvintett - Eva Schildt
Svenskt Tenns samarbetet med formgivaren Eva Schildt har pågått i flera år. Hon har bland annat designat det populära Oolongbordet och Vienna mattan. Eva Schildt har nu skapat ett lågt, liggande vitrinskåp/sideboard i mahogny vars färgade glasskivor tillsammans skapar nya färgkombinationer. Sideboard Kvintett har fått sitt namn av de fem färgerna på glasen: varmgrå, röd, himmelsblå, aqua och orange. Färgerna och en idé om att skapa ett modernt vitrinskåp inspirerat av gamla glasverandor blev startpunkten för formgivaren Eva Schildt. Kvintett är tillverkad på möbelsnickeriet Tre Sekel i Västergötland.

– Klassiska vitrinskåp är väldigt vackra men tar ofta stor plats vilket gör dem svårplacerade. Jag ville skapa ett vitrinskåp som man kan möblera med, och som har flera funktioner. Det här vitrinskåpet kan med fördel stå mitt i ett rum och användas som ett sideboard, säger Eva Schildt, formgivare.

bild
Foto: Svenskt Tenn

En stormlykta, en frukostservis och en vattenkaraff
Peter Nylander är utbildad vid Beckmans och verkar i gränslandet mellan produktformgivning och konsthantverk. För Svenskt Tenn har han skapat Stormlykta Lux som är optikblåst på Reijmyre glasblåseri. Lyktan är uppkallad efter det latinska ordet för ljus.

– När glaset blåses i en optikform så uppstår ränder i glaset vilka skapar ett oerhört spännande ljusspel i rummet där lyktan placeras. Lux är mycket elegant i sin form med sitt skira glas med platta och fötter i mässing. Den passar såväl inomhus som utomhus och kan användas med stearinljus eller blockljus, säger Thommy Bindefeld. Sara Söderberg är skulptör och formgivare utbildad på Konstfack och har sedan tidigare gjort en assiett i form av en porslinssnäcka som finns i Svenskt Tenns sortiment. Med erfarenhet från restaurangvärlden har hon formgivit Gryning som är en funktionell och vacker servis, tillverkad på Lidköpings Porslinsfabrik. Gryning är tillverkad i vit lera med en vacker vågformad relief som påminner om att produkterna skapats för hand.

bild
Foto: Svenskt Tenn

– Min tanke med Gryning var att skapa en servis som skulle kunna platsa på ett bord dukat av Svenskt Tenns grundare, Estrid Ericson, säger Sara Söderberg, formgivare.

Frida Fjellman är utbildad glaskonstnär från Konstfack och Pilchuck Glass School, i Washington. För Svenskt Tenn har hon formgivit två varianter av en vattenkaraff vars estetik rör sig i gränslandet mellan bruksföremål och konst. Hon har format den som en skulptur som både kan användas som vas eller karaff. Korken är inspirerad av stigande rök (en röksignal) och ger en blinkning till kommunikation och samtal vid middagsbordet. Karafferna Rök är tillverkad på Reijmyre glasbruk.

– Frida Fjellman har ett spännande och lekfullt formspråk som synliggörs i dessa vackra vattenkaraffer i glas där knoppens fria form står i tydlig kontrast till flaskans design, säger Thommy Bindefeld.

– Projektet för Svenskt Tenn har varit ett jämställt arbete där allas åsikt är lika mycket värd, och det har varit väldigt roligt att arbeta tillsammans. Den lusten hoppas jag avspeglar sig i dessa karaffer som både är en bordskulptur och ett bruksobjekt, säger Frida Fjellman, formgivare.

bild
Foto: Svenskt Tenn

Jean Baptiste Lescudé - Tygmönster Persephone
I samband med vårutställningen lanseras även en textil dukningskollektion designad av den franska arkitekten Jean-Baptist Lescudé. Kollektionen har fått sitt namn efter den grekiska gudinnan Persephone som förknippas med vårens återkomst. I det abstrakta mönstret ser vi en tolkning av kronblad, knoppar, löv och frön som skildrar vårens alla kännetecken.

– Den röda tråden mellan de produkter som vi lanseras i samband med vårutställningen är dels ett närvarande hantverk, där man dels kan se spår av handens rörelse i arbetsprocessen men också mötet mellan färger. Mönstret Persephones är blocktryckt för hand i Indien, där man har tryckt en färg ovanpå en annan för att få fram en tredje färg. Josef Frank arbetat på ett liknande sätt när han färgsatte sina mönster, avslutar Thommy Bindefeld.