Köksreportage med spännande materialmöten

Less is more är principen bakom Rastellis exklusiva Karan, skapat i samarbete med Karim Rashid. Samlingspunkt är en svängd piedestal i mjuka linjer. Där finns vasken. I högskåpen förvaring, ugnar och en öppning för matlagning. De organiska, futuristiska linjerna är typiska för Rashid liksom färgvalet. Arbetsytor i hygienisk metall och dörrar i glas. Foto Rastelli
Karim Rashids kök Kook för Rastelli är en ergonomisk och funktionell väggenhet med allt integrerat. Kook har mycket karaktär, här svart med en enda mjuk, obruten linje i chockrosa. Bänkdjupet är 90 cm med ledbelysning. Överskåpens jalusidörrar öppnas uppåt med motor och fläkten är inbyggd. Till vänster kompletterar ett högt skåp med glasdörrar för förvaring, ugnar och vinskåp. Foto Rastelli
Karim Rashids kök Kook för Rastelli är en ergonomisk och funktionell väggenhet med allt integrerat. Kook har mycket karaktär, här svart med en enda mjuk, obruten linje i chockrosa. Bänkdjupet är 90 cm med ledbelysning. Överskåpens jalusidörrar öppnas uppåt med motor och fläkten är inbyggd. Till vänster kompletterar ett högt skåp med glasdörrar för förvaring, ugnar och vinskåp. Foto Rastelli
En gul version av Rastellis kök Kook, design Karim Rashid, här utan kompletterande högskåp. En ugn har integrerats. Samma rosa linje binder samman enheten som på den svarta. Foto Rastelli
Rastellis kök Royale kan kombineras efter egna önskemål. Här en luftig, sober och enkel lösning med mycket svängrum i tidlös vit laminat men kan även fås i trä. Den mörkblå väggen har integrerade ugnar. Den nätta fläktlösningen med glas förhöjer elegansen. Foto Rastelli

Av Sylvia Hardwick  

 

Idag är köket gärna en kompakt enhet med alla funktioner integrerade, en utveckling som säkert hör samman med öppna lösningar där kök placeras i till exempel vardagsrum. Då är det också bra att kunna stänga igen enheten, något som flera designer anammat. I mer traditionella kök möter man ofta läckra kombinationer av marmor och trä, glas och

Nu presenteras en hel del kök i dessa kombinationer men även med antika inslag i blänkande rostfria lösningar. På årets Il Salone visades även en del lekfulla, fiffiga inslag.

Blankt rostfritt och trä

Abimis kök i Vicenza är ett bra exempel på hur material kan kombineras. Skinande rostfritt stål i en minimalistisk stil i köksskåp och bänkar möter kraftigt, grovt trä i ett massivt bord. Materialen ligger långt från varandra utseendemässigt och taktilt men skapar spänning. Golvets hexagonaler står för det lekfulla.

I ett gammalt fransk lantkök har Abimis rostfria köksinredning kombinerats med befintliga antika träskåp och en underbar gammal sink i sten. Köket har blivit praktiskt funktionellt men har samtidigt kvar ursprunglig charm. 

Asiatisk och japansk elegans

Kvänums nya kök Liljencrantz är uppkallat efter köksluckan med samma namn och designern Louise Linjencrantz. Den skulpturala miljön är rustik men också asiatiskt elegant och ren. Den stora köksön, skåpsidorna och bänkarna i portugisisk kalksten ger tyngd medan bänkskåp och öppna hyllor i betsat trä kommunicerar lätthet och värme.

Lägg märke till spisens reglage i kalkstenen. Detta är Kvänums första samarbete med en extern designer men också Louise Liljencrantz första köksdesign. Louise kommer från modebranschen men är etablerad designer sedan några år.

Den japanske designern Makio Hasuike har för Aran skapat köket Sipario på det mest fulländade sätt. I den puristiska miljön är liggande valnöt, rostfritt och glas bärande element i bänkar, vägg- och högskåp samt i de två ”vitrinskåpen” Totem. I övre delen exponeras på japansk vis enstaka, vackra föremål. Rutnätet i trä är omisskännligt japanskt. En smal rad små hål utgör fläkten.

Den kompakta enheten

Som ett svar på behovet att bo på mindre ytor och att placera köket i öppna rumslösningar satsar fler designer och företag på kompakta enheter med alla funktioner integrerade.

Makio Hasuike har för Aran även skapat en sådan lösning i serien Sipario, en verklig framtidsvision designad på det mest förfinade sätt och ställd mot en tjock glasvägg som också utstrålar japansk renhet. Gaslågor och reglage sitter direkt i den rostfria arbetsbänken och fläkten är en rad små hål ovanför överskåpet. Japanskt finlir!

Rastelli har Kook, design Karim Rashid. Kook är en samlad enhet att placera mot en vägg. Allt är praktiskt med jalusidörrar som öppnas uppåt med mekanik, djupet är stort för att få plats med alla funktioner. Kook kan kompletteras med högskåp med eller utan glasdörrar, för ugnar, vinskåp och förvaring. Dessa kan ställas fritt eller dikt mot köksenheten. En rosa linje binder ihop enheterna.

Även Valcucine satsar på det kompakta i Logica Celata. Även här maximeras arbetsytan genom att överskåpen öppnas uppåt. Och när man inte använder köket kan det stängas. Högskåp kan komplettera Logica Celata, designat av Gabriele Centazzo som skapat serien Logica.

Mer fantasi

Även i Rastellis kök Karan har Karim Rashid formgivit en enhet med skåp, ugnar och matlagning infälld i väggen. Vasken har dock flyttats ut och fått en plats i det piedestalformade bordet som är kökets centrum. Eleganta, organiska former har därmed tillförts den kompakta enheten liksom harmoni och estetik.

Lekfullt är även Ottavo Critter men av helt annan karaktär. Här har Quadro Design skapat en kompakt köksstation för matlagning med bra arbetsyta och vask. Funktionellt hållbarhetstänk och originell estetik gäller, men den ekonomiska sidan, som man betonar, kanske inte är så avgörande – köket kräver förmodligen förvaringsskåp och bänkar.   

Andra karaktärer

Minimalistiskt rent är Rastellis kök Royale i vit laminat och glashylla i smäcker metallupphängning runt fläkten. Enkelt och luftigt. Den blå väggen med ugnar kontrasterar mot den u-formade köksön och högskåpen.  

Industrikaraktär möter i Arans ljust turkosa kök. Svarta ramar på skåpsdörrar, mörk stenskiva som omsluter köksön och svarta tillbehör ger kraft åt det turkosa, som står fint mot teglet. En luftig miljö med enheter även för mindre ytor.  

En praktisk, rustik miljö möter i Pedinis kök i serien Arts & Craft, design Alfredo Zengiari. På bilden en luftig version med öppna bänkar och hyllor. Vacker valnöt möter lackade ytor och ljus, porslinsliknande Laminam i bänkskivor och vask. Enkelt och tidlöst!

Ny på banan är Aston Martin som formgivit V88 i samarbete med det exklusiva möbelföretaget Formitalia. V88 följer sportbilarnas tradition och hantverk och är handgjord i Italien. Köket kan skräddarsys för varje miljö och färgönskan. Öns valnötsskiva är svängbar med elektrisk mekanism och all utrustning är från Gaggenau. Lyxigt är läderdetaljer samt läderklädsel på insidorna i högskåpen i valnöt. Även barstolarna har formgivits för V88.

En sådan lyx kan man bara fantisera om.