One Dear Thing vill bidra till ett nytt sätt att konsumera

Foto: One Dear Thing
Foto: One Dear Thing

One Dear Thing vill bidra till ett nytt sätt att konsumera Världens minsta webshop säljer en hållbart producerad vara åt gången One Dear Thing är utvecklat av Göteborgsföretaget Galantus som har en bakgrund från hållbarhetsarbete och entreprenörsdrivna projekt inom företrädesvis textilindustrin.

Precis som namnet hintar om så utvecklar och saluför One Dear Thing en produkt åt gången. Tanken bakom konceptet är att lyfta betydelsen utav varje enskilt köp och visa på det värdefulla i varje föremål. I den första upplagan, One Dear Thing #1, så presenteras bäddsetet Worldscape. Här möts världen i såväl mönsterdesign som produktionskedja.

Galantus, med grundarna Maria Trapp och Marcus Bergman, utvecklar och genomför hållbarhetsprojekt i både egen regi samt på uppdrag och i samarbete med andra. Idén till världens minsta webshop och One Dear Thing föddes för ett drygt år sedan och från dag ett så har duon varit inblandade i varje produktionssteg. Från de ekologiska bomullsfälten i Peru till slutförpackningens design i Borås. En process de själva ser som viktig att uppmärksamma för att driva hållbar produktion framåt –och för att lyckas skapa transparent och hållbar konsumtion.

  • Transparens ser vi som särskilt viktigt, speciellt i en bransch som länge varit ganska hemlighetsfull. Vi kan här med stolthet garantera att varje produktionssteg gjorts på bästa sätt och med hållbara metoder och processer. Från design i Sverige till bomullsodling, rensning, spinning och vävningi Peru, beredning och tryck i Italien och slutligen sömnad och paketering i Estland. Detta är något vi gärna vill lyfta hela den textila resan. Det är viktigt att förstå den långa hantverks processen för att riktigt kunna värdesätta en slutlig produkt, säger Maria Trapp, en av grundarna och initiativtagare till One Dear Thing.

Bäddsetet Worldscape är tillverkat av ekologiskt odlad bomullssatäng och är tryckt i ett mönster designat av Sara Gullman, examinerad från HDK i Göteborg. Motivet är en omformning utav världskartan som visar en ny världsbild bortom den geografiska kartan. Inspiration kommer ifrån organisationen Läkare utan gränser, dit också 10% av försäljningen går oavkortat.

  • Textilbranschen är en industri i omställning och vi ser stora möjligheter att på olika sätt bidra till en mer hållbar utveckling. Med One Dear Thing så vill vi medverkatill ett nytt sätt att shoppa där man tänker till och överväger varje köp. Samtliga produkter under One Dear Thing kommer även att innehålla en donation till ett gott syfte, säger Marcus Bergman, VD och en av grundarna.