Organiska trender på nytt sätt

Uppfinnartrenden. Foto: Heimtextil
Uppfinnartrenden. Foto: Heimtextil

Trender kommer, förändras, förädlas och försvinner. Det mesta är välplanerat av italienska och franska företag som presenterar ett flertal trender varje år. Större designföretag, möbeltillverkare, modeföretag och framförallt textiltillverkare ”köper” trenderna i god tid, så de har de ”rätta” tygerna och mönstren till sina provkollektioner. Här är ett par nya trender från Tyska Heimtextil att begrunda inför 2014.

Geologtrenden är för naturälskaren som värnar om men också utforskar jordens djupare lager och naturens kraft i sökandet efter det okända och oväntade. Det ska vara nytt och spännande med en stark, surrealistisk naturupp-levelse. Naturen ses som både destruktiv, vacker och fascinerande, en konstant evolution med organisk växtkraft. De kontinuerliga förändringarna genom erosion, oxidation och naturkatastrofer är naturens eget sätt att förändras, genom sönderfall och förnyelse. Man lyssnar till naturen och upplever den på ett vetenskapligt sätt. Det är detta som ligger bakom inspirationen till denna trend, där de naturliga texturerna är viktiga. Konsumenten här är älskare av det goda livet, men kräver också att produkternas kvalitet ska vara hälsosam. Man vill veta varifrån de kommer, vem som tillverkat dem och deras sociala status. Den naturälskande ”geologen” älskar naturliga produkter men vill på ett intellektuellt sätt integrera människan, staden och ekonomin. Allt ska fungera tillsammans.  

“Poisonous sparks” är ett tema i denna trend. Här reflekterar man den mystiska, mörka sidan av naturen. Men intensiva, giftiga färger med metalliskt skimmer lyser upp den gråbruna grottan. Oregelbundna yteffekter ger också liv åt naturens färgskala. Det gäller både textila ytor som ruffa, oregelbundna betong- och träytor. Organiska material som trä och sten blandas med mineraler med metalliska effekter.

Inventor-trenden riktar sig till ”Uppfinnaren” och den smarta fritänkaren som vill experimentera och söka nya utmaningar för att göra livet kul och spännande. Den smått galna trenden uttrycker lekfullhet och är underhållande, samtidigt som den ska vara hälsosam och bekväm. Viktigt är att den personliga prägeln lämnar avtryck som väcker uppmärksamhet och oförglömlighet. Just denna trend handlar om att våga ha utmanande idéer som gränsar till det omöjliga. Ibland kan sökandet ge en större tillfredsställelse än resultatet.

Men vem passar denna trend? De flesta tycker ju om att utveckla en personlig stil och omge sig med ting som gör livet lättare att leva. Kanske passar trenden den ombytlige som gillar att pröva nya saker och vill sätta en stämpel på sin design, som blandar ovanliga kontraster och kombinerar kliniska uttryck med organiska, som kombinerar det heta med det frusna för att få en sprakande kreation för att uppnå ett helt galet, lekfullt uttryck.     

 Det nya är det organiska tänket. Tidigare har trender med naturfokus ibland lutat åt skogsmullehållet. Ekotrenden började för några år sedan med återvinningsbara ”gröna” fåtöljer och träbord, och övertydliga budskap som ”jag är en eko-person”. Nu blir naturmaterial självklara men man vill ha dem på ett spännande, tufft sätt. Den nya generationen väljer bort syntetmaterial både i kläder och möbler och förutsätter att designers tar sitt ansvar och väljer giftfria material. Det börjar även gälla matindustrin – den nya generationen vill inte konsumera gifter, syntetiska färgämnen eller konserveringsmedel. I Danmark går man så långt att mödravården varnar blivande mammor att använda smink, eftersom det innehåller gifter som går över till barnet. Så med myrsteg närmar vi oss ett naturligare giftfriare samhälle.

Trevlig läsning

Annika Silver, Chefredaktör